Kangur olbrzymi

Kangur olbrzymi (Macropus giganteus) to gatunek ssaka z rodziny kangurowatych. Kangur ten nazywany jest także szarym kangurem olbrzymim. Samica jest dużo mniejsza od samca. Ogon jest masywny i długi, u samca osiąga nawet 120 cm długości. Torbacz ten jest podobny do kangura górskiego. Ma szarobrązową sierść, spód jest nieco jaśniejszy. Gatunek ten należy do podrodziny kangurów właściwych.

Kangur olbrzymi (Macropus giganteus)
© Harlz - Fotolia.com

Zamieszkuje zarośla i lasy Australii w południowej i południowo-wschodniej części kontynentu. Występuje także w Tasmanii.

Skoki tego kangura odbywają się na odległość 1-2 m, a gdy ucieka, zwykle 9 m, a nawet 13,5 m i 3,3 m wzwyż.

Tworzy niestałe i niewielkie grupy. Najmniejszy szelest płoszy go.

Osiąga nawet 140 cm wysokości. Ma doskonały słuch. Samiec osiąga ciężar 85 kg. Samica dorasta do 120 cm wysokości.

Podstawę diety kangura olbrzymiego stanowi trawa i rośliny zielne.

Po 4-6 tygodniach od zapłodnienia samica wydaje na świat jeszcze nie w pełni rozwinięte młode, które ma zaledwie kilkanaście milimetrów. Młode pnie się po wylizanym przez matkę śladzie na sierści do torby, gdzie przechodzi dalszy rozwój, który trwa nawet kolejne 200 dni.

Zestaw dwóch monet kolekcjonerskich 20 zł i $1 zostało wyemitowanych przez polską i australijską mennicę (10 000 kompletów, z czego 5 000 zostało przeznaczonych do sprzedaży przez NBP). Moneta australijska jednodolarowa na rewersie zawiera wizerunek kangura olbrzymiego.