Kangurowate

Kangurowate (Macropodidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś około 50 gatunków w 11 rodzajach. W Polsce nie żyją żadne gatunki z tej rodziny ssaków. Do tej rodziny należą największe torbacze żyjące dziś na świecie.

Kangurowate mają zwykle małą głowę, długi i gruby u nasady ogon, który służy utrzymywaniu równowagi. U prawie wszystkich gatunków kończyny tylne są dużo dłuższe niż przednie. Przednie są bardzo krótkie. Kangury drzewne mają krótsze tylne odnóża, przednie są dłuższe.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Status IUCN

Kangur olbrzymiKangur olbrzymi

Macropus giganteus

Kangur olbrzymi (Macropus giganteus) to gatunek ssaka z rodziny kangurowatych. Kangur ten nazywany jest także szarym kangurem olbrzymim.

Kangur rudyKangur rudy

Macropus rufus

Kangur rudy to pospolity ssak z rodziny torbaczy z sawann Australii, występujący na całym obszarze kontynentu.

Poturu, kanguroszczurPoturu, kanguroszczur

Potorous tridactylus

Poturu, nazywany także kanguroszczurem to niewielki ssak z rodziny kangurowatych, żyjący w Australii i na Tasmanii.

Skalniak żółtonogi, kangur skalnySkalniak żółtonogi, kangur skalny

Petrogale xanthopus

Skalniak żółtonogi, kangur skalny (Petrogale xanthopus) to ssak z rodziny kangurowatych. Ma gęste futro, popielate. Na policzkach widoczny biały pasek. Uszy od tyłu są żółtawe. Wzdłuż grzbietu biegnie ciemna smuga od głowy aż do połowy tułowia.

Walabia BennettaWalabia Bennetta

Macropus rufogriseus

Walabia Bennetta (kangur Bennetta) to torbacz z rodziny kangurowatych zamieszkujący Australię i Tasmanię.

• Drzewiak ciemny, kangur drzewny (Dendrogalus ursinus)
  • Kangur górski (Macropus robustus)
  • Kangur pręgowany, pazurogon jedwabisty (Onychogalea unguifera)
  • Pademelon (Thylogale thetis)

Zamieszkują Australię, Tasmanię, Nową Gwineę i Nową Zelandię. To zwierzęta terenów otwartych i zarośli.

Poruszają się zwykle skokami. Nie potrafią chodzić na tylnych kończynach. Duża część gatunków z tej rodziny prowadzi nocny tryb życia.

Mają złożony żołądek, przystosowany do trawienia pokarmu roślinnego. Pokarm najpierw fermentuje pod wpływem bakterii znajdujących się w przewodzie pokarmowym. Potem jest rozcierany w jamie ustnej.

Mają torbę, w której rozwijają się młode. Samica rodzi zwykle 1, czasem 2 młode. Ciąża trwa 27-40 dni. W torbie są 4 sutki, z czego czynne 2, za pośrednictwem których matka karmi młode mlekiem. U niektórych gatunków występuje ciąża przedłużona.

Odżywiają się wyłącznie roślinami.