Kazuary

Kazuary (Casuariidae) to rodzina dużych ptaków z rzędu kazuarowatych. Rodzina ta liczy dziś 1 rodzaj z 3 gatunkami.

Są to duże nieloty o masywnej sylwetce, z silnymi nogami, dość długą szyją. Upierzenie jest gładkie, opadające w dół, brązowe lub czarne, przypominające włosy. Na głowie znajduje się twór przypominający kask. Skóra na szyi jest barwna (zwykle niebieska) i ozdobiona kolorowymi koralami (czerwonymi).

Kazuar hełmiastyKazuar hełmiasty

Casuarius casuarius

Kazuar hełmiasty to jeden z największych i najniebezpieczniejszych ptaków świata. Zarówno głowa jak i szyja nie są upierzone. Z szyi zwisają czerwone korale. Szyja ma niebieski kolor. Samice są większe od samców.

Kazuar jednokoralowyKazuar jednokoralowy

Casuarius unappendiculatus

Kazuar jednokoralowy (Casuarius unappendiculatus) to gatunek dużego ptaka nielotnego z rodziny kazuarów. Ptak ten występuje na wyspie Papua Nowa Gwinea. Zamieszkuje gęste lasy tropikalne.

Kazuar mniejszyKazuar mniejszy

Casuarius bennetti

Kazuar mniejszy (Casuarius bennetti) to gatunek dużego nielota z rodziny kazuarów. Upierzenie gładkie, opadające, ciemne. Na skrzydłach ostre kolce. Ma długie i silne nogi. Na głowie kask.

Kazuary żyją w Australii, Nowej Gwinei i na niektórych okolicznych wyspach. Zamieszkują gęste i wilgotne lasy równikowe.

Prowadzą dość skryty tryb życia. Trudno obserwować życie kazuarów w gęstym lesie równikowym. Żyją samotnie. W pary łączą się tylko w okresie godowym. Są bardzo agresywne i niebezpieczne także dla człowieka.

Stosiny piór na skrzydłach są przekształcone w długie i ostre kolce. Stopy są zaopatrzone w trzy palce, zakończone długimi i ostrymi pazurami. Narośl na głowie (hełm, kask) zbudowany jest z kości ażurowej lub zwapniałe chrzęści, która jet pokryta skórą. Kask połączony jest trwale z kośćmi czaszki.

Samiec buduje gniazdo w postaci płytkiego dołka w ziemi, które jest wyścielone trawą i liśćmi. Jaja (4-8 sztuk) wysiaduje samiec przez 50 dni. Przez rok ojciec opiekuje się młodymi.

Zjadają głównie owoce, ale także grzyby, owady i inne bezkręgowce.

Kazuar mniejszy ma status bliskiego zagrożenia wyginięciem, pozostałe dwa gatunki są zakwalifikowane jako narażone na wyginięcie. Przetrwanie kazuarów jest uzależnione od przetrwania lasów tropikalnych.