logo

Kretoszczury

Kretoszczury (Bathyergidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 22 gatunki w 5 rodzajach. W Polsce nie żyją żadne gatunki z tej rodziny ssaków.

Są to niewielkie ssaki żyjące pod ziemią, ryjąc tunele i korytarze. Mają cylindryczne ciało, krótkie kończyny i ogon, małe oczy i zredukowane małżowiny uszne.

GolecGolec

Heterocephalus glaber

Golec to niewielki ssak z rodziny kretoszczurów żyjący w Afryce. Przebywa cały czas pod ziemią. Tworzą kolonie złożone z 40 lub większej liczby osobników. W kolonii golców praca dzielona jest między różne osobniki.

KretoszczurKretoszczur

Georychus capensis

Kretoszczur (Georychus capensis) to gatunek ssaka z rodziny kretoszczurów, należący do rzędu gryzoni. Ssak ten ma gęste i dość długie futerko, żółtawe z wierzchu, jasne od spodu.

• Bathyergus janetta
  • Fukomys ochraceocinereus
  • Fukomys vandewoestijneae
  • Fukomys zechi
  • Heliophobius argenteocinereus

Możemy je spotkać w Afryce.

Prowadzą podziemny tryb życia. Większość swojego życia spędzają w podziemnych korytarzach. Nierzadko żyją w koloniach.

U golców rozrodem zajmuje się "królowa" w jednej kolonii. W ciągu roku samica wydaje 1-4 miotów po przeciętnie 12 (a nawet po 27) młodych. Młode karmi tylko "królowa", którą karmą inne osobniki.

Odżywiają się podziemnymi częściami roślin.