PL

Kumak górski

Kumak górski (Bombina variegata) to płaz z rodziny kumakowatych o popielatej, oliwkowej lub brązowej powierzchni ciała na grzbiecie z ciemnymi plamkami i ciemnej stronie brzusznej z żółtymi plamami o różnym kształcie i wielkości. Cechą gatunkową jest jedna plama podgardzielowa, połączone plamy miedniczne i udowe. Podczas pory godowej na grzebcie u samców pojawiają się zrogowaciałe ostre kolce. Skóra produkuje toksyczny jad. Ciało jest spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Głowa jest stosunkowo mała. Poza okresem godów odróżnienie samca od samicy jest wyjątkowo trudne. W okresie godowym kolce na brodawkach są długie i ostre. Samiec ma też modzele godowe na palcach stóp. Samica nie ma tak dobrze rozwiniętych błon pławnych stóp. Kumaka górskiego łatwo jest pomylić z kumakiem nizinnym. Na terenie naszego kraju tworzy mieszańce z kumakiem nizinnym.

Samce nie mają rezonatorów. Nie są widoczne błony bębenkowe. Oczy mają źrenice w kształcie serca. Na grzbiecie znajdują się brodawki z ostrymi zakończeniami. Zawierają one białawą ciecz, która jest trująca.

Kumak górski (Bombina variegata)