Mangaba rudoczelna, mangaba zwyczajna

Mangaba rudoczelna, mangaba zwyczajna (Cercocebus torquatus) to ssak z rodziny małp wąskonosych. Głowa ma owalny kształt, mocno wydłużony pysk, mocno zaznaczone łuki brwiowe i duże torby policzkowe, gdzie częściowo małpa trawi pokarm. Zarówno tułów jak i kończyny są bardzo smukłe. Futro ma kolor szarobrunatny, na spodniej części ciała - szare. Włosy na głowie mają rudy kolor. Koniec ogona ma jaśniejszy kolor. Na twarzy wydatne bokobrody.

Mangaba rudoczelna, mangaba zwyczajna (Cercocebus torquatus)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Afryka zachodnia. Niższe partie lasów, tereny podmokłe i zalewowe.

Jest aktywna w dzień. Żyje w stadach, które liczą około 30 osobników. Prowadzi nadrzewny tryb życia. Na ziemię schodzi często. Jest sprawna pośród drzew i na ziemi. Prowadzi koczowniczy tryb życia.

Liście, nasiona, owoce, orzechy, owady, grzyby.

Ciąża trwa 24 tygodnia. Samica rodzi zwykle 1 młode. Młode nie mają rudej plamy na głowie i pozostają pod opieką matki przez rok. Samiec nie bierze udziału w wychowaniu dziecka. Dojrzałość płciową osiąga w wieku 2 lat. Samce zakładają nowe rodziny, samice pozostają w grupie rodzinnej.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.