PL

Minóg rzeczny

Minóg rzeczny (Lampetra fluviatilis) to jeden z naszych gatunków minogów. Ma wydłużone ciało, dwie płetwy grzbietowe, 7 par otworów skrzelowych umieszczonych po bokach ciała. Ubarwienie od kremowo-szarego u larw do srebrnego z białym spodem u młodych osobników i do brązowawego u osobników dorosłych. Brak łusek. Skóra wydziela duże ilości śluzu.

Minóg rzeczny (Lampetra fluviatilis)
© bit24 - Fotolia.com

Gatunek występuje w zlewisku Bałtyku i Morza Północnego. U nas tylko na północy kraju, w dolnym biegi Wisły i Odry.

Postać dorosła żyje w morzy, osobniki larwalne w czystych wodach słodkich w górnych odcinkach rzek. Minóg rzeczny dożywa 7 lat.

Długość ciała wynosi 35-50 cm, a ciężar ciała 190 g.

Dorosłe osobniki przyczepiają się do ciała ryb (głównie szproty, śledzie i stynki). Larwy zjadają glony i drobne organizmy wodne.

Na tarło minogi rzeczne płyną w górę rzeki. Tarło w Polsce odbywa się w kwietniu i początku maja. Samce kopią w dnie gniazda. Samice trą się z wieloma samcami. Larwy rozwijają się 3-6 lat.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Minóg rzeczny objęty jest w Polsce ochroną ścisłą.

Jeszcze w latach XX podczas migracji w Polsce odławiano 10 milionów minogów na konserwy.