PL

Myszołów włochaty

Myszołów włochaty (Buteo lagopus) to gatunek ptaka z rodziny jastrzębiowatych. Gatunek charakteryzuje duża zmienność ubarwienia. Przeważa ubarwienie brunatne, białawe, brązowawe. Zwykle grzbiet jest ciemniej ubarwiony, a na kuprze występuje biała plama. Dziób jest rogowy. Skoki są upierzone. Palce nóg mają żółty kolor.

Myszołów włochaty(Buteo lagopus)
© Steve Byland - Fotolia.com

Ptak ten ma szeroki zasięg występowania. Zamieszkuje Europę, Azję i Amerykę Północną. gniazduje na północy tych kontynentów, w tundrze i lasotundrze. Zimuje nieco na południe, w tym w Polsce. Preferuje tereny otwarte.

To ptak wędrowny. Przeloty w Polsce od października do listopada oraz w kwietniu. Część z tych ptaków pozostaje w Polsce na zimowisku.

Myszołów włochaty osiąga długość ciała do 55 cm, 145 cm rozpiętości skrzydeł i ciężar 1200 g.

Poluje głównie na drobne gryzonie, rzadziej ptaki. Czasem atakuje drób.

Wyprowadza jeden lęg w roku, najczęściej na ziemi. Samica w drugiej połowie maja składa 2-7 jaj, zwykle jednak 3-4, które wysiaduje na zmianę z samcem przez 28 dni. Po 35 dniach młode opuszczają gniazdo.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie gatunkowej.