PL

Myszołów, myszołów zwyczajny

Myszołów, myszołów zwyczajny (Buteo buteo) to najbardziej pospolity ptak szponiasty w Polsce. Myszołów ma szerokie skrzydła, zaokrąglone na końcu. Ogon jest krótki i bardzo szeroki. Ubarwienie bardzo różnorodne, najczęściej brązowe z jasną plamą na piersi. Są też osobniki czarne i białe. Podczas lotu skrzydła tworzą literę V.

Myszołów, myszołów zwyczajny (Buteo buteo)
© DirkR - Fotolia.com

Ptak ten zamieszkuje prawie całą Europę, dużą część Azji i Afryki. W Polsce jest to średnio liczny ptak lęgowy na terenie całego kraju. Ptaki te są obecne na polach i łąkach, czasem polują w lasach.

To częściowo wędrowny ptak. W Polsce wiele osobników pozostaje na zimę. Zdobyczy wypatruje z punktu obserwacyjnego, z ziemi lub w locie. Potrafi zawisnąć w miejscu. Lubi przesiadywać na stogach, słupach, przydrożnych drzewach.

Myszołowy polują na gryzonie, krety, gady, ptaki, płazy, dżdżownice oraz owady. Nie gardzi padliną.

Gniazduje wysoko na drzewie. Składanie jaj przypada na kwiecień. W lęgu jest ich od 2 do trzech, wyjątkowo 4-5. Wysiaduje je samiec i samica przez 33-35 dni. Po 7-8 tygodniach młode potrafią już latać. Całkowitą samodzielność uzyskują po kolejnych 7-8 tygodniach. Dojrzałość płciową uzyskują w 2-3 roku życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce znajduje się pod ścisłą ochroną.

To najliczniej występujący ptak drapieżny w Polsce.