Niedźwiedź himalajski

Niedźwiedź himalajski, niedźwiedź obrożny (Ursus thibetanus) to ssak drapieżny z rodziny niedźwiedzi. Skóra porośnięta czarną lub ciemnobrązową sierścią, z białą plamą (kołnierzem) na piersi w kształcie litery Y. Ma najsłabsze uzębienie ze wszystkich niedźwiedzi i dlatego preferuje pokarm roślinny.

Niedźwiedź himalajski (Ursus thibetanus)

Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Lasy południowej i wschodniej Azji. W Himalajach przebywa nawet na wysokości 4000 m n.p.m. (latem), a zimą schodzi na 1500 m n.p.m. Preferuje lasy liściaste oraz mieszane.

Bardzo podobne zachowanie do niedźwiedzia brunatnego z tą różnicą, że niedźwiedź himalajski jest bardziej dziki i zapada w sen zimowy jedynie podczas bardzo srogich zim. Wówczas legowisko buduje na śniegu z patyków. W nim suszy futro i wygrzewa się na słońcu. Latem buduje gniazda na drzewach. Porusza się sprawnie po drzewach. Często podchodzi do ludzkich osiedli.

Podstawę jego diety stanowią rośliny. Plądruje także ptasie gniazda, zjadając zarówno jaja jak i pisklęta. Poluje też na ssaki. Czyni szkody na polach uprawnych.

Samica rodzi zwykle dwa młode, które są małe i ślepe. Długo pozostają przy matce (nawet po następnym miocie).

Ochrona i zagrożenia VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Łapy niedźwiedzia himalajskiego są przysmakiem kuchni chińskiej.

Synonimy

W literaturze można spotkać następujące synonimy dla określenia nazwy tego gatunku:

Największy ssak
Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?

Ssaki Polski — quiz