Omacnicowate

Omacnicowate (Pyralidae) to rodzina motyli, blisko spokrewniona z rodziną Crambidae. Zaliczamy do niej ponad 10 000 gatunków, z czego w Polsce występuje 91.

To motyle o niewielkich rozmiarach. Ubarwienie i kształt skrzydeł zróżnicowane. Gąsienice niepozorne.

Barciak większyBarciak większy PL

Galleria mellonella

Barciak większy (barciak większy) to gatunek nocnego motyla z rodziny omacnicowatych. Skrzydła są ciemnobrązowe lub szarobrunatne. To poważny szkodnik w produkcji pszczelego miodu.

Mklik mącznyMklik mączny PL

Ephestia kuehniella

Mklik mączny (Ephestia kuehniella) to gatunek motyla z rodziny omacnicowatych. To szkodnik mąki i produktów zbożowych. Przednia para skrzydeł jest biaława z dwoma poprzecznymi i ciemniejszymi plamami w kształcie zygzaków.

Omacnica spichrzankaOmacnica spichrzanka PL

Plodia interpunctella

Omacnica spichrzanka (Plodia interpunctella) to gatunek motyla z rodziny omacnicowatych, poważny szkodnik magazynowy. Skrzydła jasnobrązowe w przedniej i czerwonobrązowe w tylnej części, oddzielone czarną linią.

Zadarlica spiżarniankaZadarlica spiżarnianka PL

Pyralis farinalis

Zadarlica spiżarnianka to gatunek motyla z rodziny omacnicowatych, jeden ze szkodników żywności. Skrzydła brązowe z charakterystycznym rysunkiem, w którym znajdujemy ciemno i jasnobrązowe obszary oddzielone jasnymi liniami.

• Cryptoes choloepi
  • Phycita dentilinella
  • Tallula watsoni

Występują w Polsce na terenie całego kraju. Motyle te żyją w lasach iglastych, liściastych i mieszanych, na terenach otwartych, nad wodami, a szkodniki domowe w spiżarniach i magazynach żywności.

To zwykle motyle o nocnej aktywności, tylko nieliczne latają za dnia. Zimuje najczęściej postać gąsienicy.

Rozpiętość skrzydeł wynosi od 13 do 41 mm.

Zwykle odżywiają się roślinami, ale są tu też drapieżniki polujące na inne owady.

Są w tej rodzinie także szkodniki magazynów żywności.

Barciak większy: Okres lotu barciaka większego.
Omacnica spichrzanka: Okres występowania omacnicy spichrzanki.