PL

Orszoł prążkowany

Orszoł prążkowany (Trichius fasciatus) to wyjątkowy chrząszcz z rodziny kruszczycowatych. Niektóre źródła klasyfikują ten gatunek w rodzinie żukowatych lub poświętnikowatych. To jedyny gatunek w Polsce z kruszczycowatych, który próbuje naśladować swoim ubarwieniem błonkówki wyposażone w żądło, głównie trzmiela (zjawisko mimikry). Pokrywy skrzydłowe są ubarwione żółto-czarno. Zdarzają się także osobniki całe czarne. Przód ciała jest pokryty gęstymi włoskami.

Orszoł prążkowany(Trichius fasciatus)
© hhelene - Fotolia.com

To gatunek żyjący w Europie. Na południu kontynentu żyje głównie na terenach górzystych, w środkowej części Europy można go spotkać na terenach pagórkowatych w środowisku leśnym.

W akcie samoobrony unosi ciało na tylnych odnóżach, przypominając wówczas trzmiela. Podczas upału łatwo się płoszy. Okres lotu postaci dorosłej trwa od czerwca do lipca. Czasem można go już spotkać w kwietniu. Zimują larwy.

Chrząszcz ten osiąga 9-12 mm długości ciała.

Latem tego chrząszcza można spotkać na polanach, żerujących na kwiatach roślin głównie jeżyny, ligustru, ostu i dzikiej róży. Larwa żywi się próchnem.

Cykl rozwojowy trwa dwa 9 lata. Samica składa jaja w próchniejącym drewnie. Larwa tego chrząszcza rozwija się w wilgotnym próchnie, zmurszałym drewnie drzew liściastych.

Jest to najpiękniej ubarwiony orszoł w Europie.