Kruszczycowate

Kruszczycowate (Cetonidae) to rodzina owadów, która zaliczana jest do chrząszczy. W Polsce żyje 16 gatunków z tej rodziny owadów.

To zwykle dość duże chrząszcze, mające masywne ciało, bardzo małą głowę z krótkimi, zagiętymi czułkami zakończonymi wachlarzowatą buławką, owalne przedplecze, nierzadko ze zrośniętymi pokrywami skrzydłowymi. Ciało jest metalicznie zielone, czarne, brunatne lub żółte z czarnymi pasami. Do tej rodziny należą najpiękniej ubarwione gatunki na świecie. Larwa jest pędrakiem.

Eudicella woermanniEudicella woermanni

Eudicella woermanni

To występujący w Afryce dość duży chrząszcz o zielono-złotym ubarwieniu z charakterystycznym rogiem na głowie. Ma dość masywne ciało o zielonej barwie ze złocistym połyskiem.

Pachnoda peregrinaPachnoda peregrina

Pachnoda peregrina

Pachnoda peregrina to gatunek pięknego chrząszcza z rodziny kruszczycowatych, spotykany w domowych hodowlach. Ma ciemne ubarwienie z kolorowymi elementami.

Stephanorrhina guttataStephanorrhina guttata

Stephanorrhina guttata

Stephanorrhina guttata to gatunek kolorowego chrząszcza. Ubarwienie zielono-pomarańczowo-czerwone z charakterystycznymi białymi plamami. Białe obszary to dołki wypełnione delikatnym włosiem.

KoślawkaKoślawka PL

Valgus hemipterus

Koślawka (Valgus hemipterus) to gatunek małego chrząszcza z rodziny kruszczycowatych, zaliczany w niektórych źródłach do poświętnikowatych. Występuje tu dymorfizm płciowy.

Kruszczyca aemulaKruszczyca aemula

Pachnoda aemula

Kruszczyca aemula (Pachnoda aemula) to gatunek kruszczycy pochodzący ze środkowej części Afryki. Charakteryzuje go zmienny wygląd. Poszczególne osobniki mogą różnić nie tylko wzór na pancerzu, ale i kolor.

Kruszczyca złotawkaKruszczyca złotawka PL

Cetonia aurata

Kruszczyca złotawka (Cetonia aurata) to pospolicie występujący w Polsce przedstawiciel kruszczycowatych, z pięknym zielonym, metalicznie połyskującym pancerzem. Na pokrywach znajduje się szary deseń w postaci plam.

Kwietnica różówkaKwietnica różówka PL

Protaetia cuprea

Kwietnica różówka (Protaetia cuprea) to występujący w Polsce przedstawiciel kruszczycowatych, bardzo podobny do kruszczycy złotawki. Ciało jest dość masywne, głowa mała z krótkimi, zagiętymi, zakończonymi rozczapierzoną buławką czułkami.

Łanocha pobrzęczŁanocha pobrzęcz PL

Oxythyrea funesta

Łanocha pobrzęcz (Oxythyrea funesta) to występujący głównie na południu chrząszcz o czarnym ubarwieniu, z jasnymi plamkami na pokrywach skrzydłowych oraz przedpleczu. Na całym ciele znajdują się drobne włoski.

Orszoł prążkowanyOrszoł prążkowany PL

Trichius fasciatus

Orszoł prążkowany (Trichius fasciatus) to wyjątkowy chrząszcz z rodziny kruszczycowatych. To jedyny gatunek w Polsce z kruszczycowatych, który próbuje naśladować swoim ubarwieniem błonkówki wyposażone w żądło.

Pachnica dębowaPachnica dębowa PL

Osmoderma eremita

Pachnica dębowa (Osmoderma eremita) to gatunek chrząszcza, u którego stwierdzono wydzielanie feromonów przez samce. Są ciemno ubarwione, pokrywy skrzydłowe z lekkim połyskiem. To największa krajowa kruszczyca.

ZacnikZacnik PL

Gnorimus nobilis

Zacnik (Gnorimus nobilis) to chrząszcz z rodziny kruszczycowatych o pięknym, zielonym ubarwieniu z metalicznym połyskiem. To gatunek przede wszystkim terenów górskich.

• Dicranocephalus dabryi
  • Eupecilia australasiae
  • Kwietnica okazała (Protaetia aeruginosa)
  • Trichius rosaceus
  • Kosmatek pospolity (Tropinota hirta)

Owady te można spotkać na terenie całego kraju.

Kruszczyce potrafią latać bez otwierania pokryw skrzydłowych. Skrzydła są wysuwane ze szczelin między pokrywami. To jedne z najlepiej latających chrząszczy na świecie.

Larwy rozwijają się często w spróchniałym drewnie, a także w gruncie. Rozwój trwa od roku do trzech lat.

Larwy zjadają butwiejące drewno lub szczątki roślin. Imagines żywią się pyłkiem kwiatów i nektarem, a także sokiem okaleczonych drzew.

Kruszczyca złotawka

Okres, w którym można często spotykać postać imago kruszczycy złotawki.

Łanocha pobrzęcz

Okres, w którym można spotykać postać imago łanochy pobrzęcz.

Orszoł prążkowany

Można spotkać orszoła prążkowanego na kwiatach na śródleśnych polanach.

Pachnica dębowa

Okres aktywności postaci dorosłej pachnicy dębowej.