PL

Pachnica dębowa

Pachnica dębowa (Osmoderma eremita) to gatunek chrząszcza, u którego stwierdzono wydzielanie feromonów przez samce. Są ciemno ubarwione, pokrywy skrzydłowe z lekkim połyskiem. To największa krajowa kruszczyca.

Pachnica dębowa (Osmoderma eremita)
© Henrik Larsson - Fotolia.com

Owada tego można spotkać na korze dębów, zlizujące soki wypływające z drzewa. Spotyka się go także na innych drzewach liściastych, a niekiedy nawet iglastych.

Okres aktywności osobników dorosłych trwa od czerwca do lipca.

Pachnica dębowa osiąga 22 do 32(40) cm długości ciała. Larwy osiągają do 10 cm długości.

Larwy odżywiają się nadpróchniałe drewno ścian dziupli.

Rozwój odbywa się w dziuplach z odpowiednią ilością próchna na dnie. Dziupla musi być ogrzewana przez promienie słońca, więc owady te rozwijają się zwykle w miejscach, gdzie rosną drzewa samotnie. Rozwój larw trwa 3 lata. Przed przepoczwarzeniem larwa tworzy skorupkę z próchna i odchodów - tak zwany kokolit. Przepoczwarzenie odbywa się latem. Dorosłe osobniki rzadko opuszczają drzewo żywiciela.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce gatunek ten znajduje się pod ochroną.

To wyjątkowy owad. Samce wabią samice wydzielając specyficzny zapach feromonu. Zwykle to samice wydzielają feromony - tu jest inaczej. Zapach jest na tyle silny, że umożliwia wyszukanie chrząszcza w okolicy. Przypomina zapach piżma.

To największy przedstawiciel rodziny kruszczycowatych w Polsce.

W niektórych źródłach dla populacji środkowo-europejskiej zaczyna się używać nazwy łacińskiej Osmoderma barbinata.