Ostroloty

Ostroloty (Artamidae) to rodzina ptaków wróblowych, do której zaliczamy 10 gatunków w jednym rodzaju. W Polsce ostroloty nie występują.

Ostroloty mają zazwyczaj szaro0brązowe upierzenie, pstrokate, białe i czerwonawe oraz czarne. Młode mają cętki.

Ostrolot ciemnyOstrolot ciemny

Artamus cyanopterus

Ostrolot ciemny (Artamus cyanopterus) to ptak z rodziny ostrolotów. Upierzenie brązowawe, skrzydła i ogon ciemniejsze z białymi pręgami. Dziób mocny, niebieskoszary u nasady, czarny na końcu.

Ostrolot palmowyOstrolot palmowy

Artamus fuscus

Ostrolot palmowy (Artamus fuscus) to gatunek ptaka z rodziny ostrolotów. Upierzenie na grzbiecie i gardle jest łupkowoszare, reszta jest jaśniejsza. Dziób ma niebieską barwę.

• ostrolot szary (Artamus cinereus)
  • ostrolot melanezyjski (Artamus insignis)
  • ostrolot żałobny (Artamus leucorhynchus)
  • ostrolot duży (Artamus maximus)
  • ostrolot mały (Artamus minor)
  • ostrolot białogrzbiety (Artamus monachus)
  • ostrolot maskowy (Artamus personatus)
  • ostrolot białobrewy (Artamus superciliosus)

Ptaki te występują w Australii, Indonezji i południowej części Azji. Zasiedlają trawiaste obszary porośnięte krzewami, zadrzewienia.

Ptaki te świetnie latają. Wiele gatunków prowadzi osiadły tryb życia, inne migrują lub koczują.

Długość ciała wynosi od 12 do 23 cm, a ciężar ciała 14-73 g.

Gniazdo w postaci czarki, budowane niestarannie z patyków. Samica składa 2-4 jaja. Okres inkubacji wynosi 12-16 dni.

To owadożercy.

Ptaki te nie są zagrożone wymarciem.

Ostrolot palmowy: Okres lęgowy ostrolota palmowego.