logo

Ostroloty

Ostroloty (Artamidae) to rodzina ptaków wróblowych, do której zaliczamy 24 gatunki. W Polsce ostroloty nie występują.

Ostroloty mają zazwyczaj szaro0brązowe upierzenie, pstrokate, białe i czerwonawe oraz czarne. Młode mają cętki.

DzierzbowronDzierzbowron

Gymnorhina tibicen

Dzierzbowron (Gymnorhina tibicen) to gatunek ptaka z rodziny srokaczy o czarno-białym upierzeniu. To najbardziej znany przedstawiciel tej rodziny. Ubarwienie podobne do naszej sroki, ale ptaki te nie mają ze sobą wiele wspólnego.

Kurawonga czarnaKurawonga czarna

Strepera graculina

Kurawonga czarna (Strepera graculina) to ptak z rodziny srokaczy. Oczy są jaskrawo żółte. Dziób ciemny, silny, na końcu haczykowato zagięty w dół. Upierzenie czarne z białymi elementami na skrzydłach i ogonie.

Ostrolot ciemnyOstrolot ciemny

Artamus cyanopterus

Ostrolot ciemny (Artamus cyanopterus) to ptak z rodziny ostrolotów. Upierzenie brązowawe, skrzydła i ogon ciemniejsze z białymi pręgami. Dziób mocny, niebieskoszary u nasady, czarny na końcu.

Ostrolot dużyOstrolot duży

Artamus maximus

Ostrolot duży (Artamus maximus) to gatunek ptaka z rodziny ostrolotów. Głowa i wierzch ciała ciemnoszare, spód biały. Dziób niebieskoszary, jasny.

Ostrolot palmowyOstrolot palmowy

Artamus fuscus

Ostrolot palmowy (Artamus fuscus) to gatunek ptaka z rodziny ostrolotów. Upierzenie na grzbiecie i gardle jest łupkowoszare, reszta jest jaśniejsza. Dziób ma niebieską barwę.

Ostrolot szaryOstrolot szary

Artamus cinereus

Ostrolot szary (Artamus cinereus) to gatunek ptaka z rodziny ostrolotów. Upierzenie szare z ciemną maską. Dziób jasny, ciemniejszy na ostrym końcu. Podogonie ciemniejsze.

• ostrolot melanezyjski (Artamus insignis)
  • ostrolot żałobny (Artamus leucorynchus)
  • ostrolot białogardły (Artamus mentalis)
  • ostrolot mały (Artamus minor)
  • ostrolot białogrzbiety (Artamus monachus)
  • ostrolot maskowy (Artamus personatus)
  • ostrolot białobrewy (Artamus superciliosus)
  • srokacz jasnogrzbiety (Cracticus argenteus)
  • srokacz kapturowy (Cracticus cassicus)
  • srokacz białorzytny (Cracticus louisiadensis)
  • srokacz czarnogrzbiety (Cracticus mentalis)
  • srokacz czarnogardły (Cracticus nigrogularis)
  • srokacz szary (Cracticus torquatus)
  • srokacz czarny (Melloria quoyi)
  • białouch nizinny (Peltops blainvillii)
  • białouch górski (Peltops montanus)
  • kurawonga tasmańska (Strepera fuliginosa)
  • kurawonga zmienna (Strepera versicolor)

Ptaki te występują w Australii, Indonezji i południowej części Azji. Zasiedlają trawiaste obszary porośnięte krzewami, zadrzewienia.

Ptaki te świetnie latają. Wiele gatunków prowadzi osiadły tryb życia, inne migrują lub koczują.

Długość ciała wynosi od 12 do 23 cm, a ciężar ciała 14-73 g.

Gniazdo w postaci czarki, budowane niestarannie z patyków. Samica składa 2-4 jaja. Okres inkubacji wynosi 12-16 dni.

To owadożercy.

Ptaki te nie są zagrożone wymarciem.

Ostrolot palmowy: Okres lęgowy ostrolota palmowego.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 link tutaj