PL

Ostrygojad zwyczajny, ostrygojad

Ostrygojad zwyczajny, ostrygojad (Haematopus ostralegus) to gatunek ptaka z rodziny ostrygojadów, wielkości wrony. Brak dymorfizmu płciowego. Ptak w szacie godowej ma czarną głowę, szyję, grzbiet, wole, skrzydła i część ogona. Pozostała część ciała jest biała. Dziób jest długi i bocznie spłaszczony. Nogi mają czerwoną barwę. Poza okresem rozrodczym na gardle pojawia się biała plama. Młode są bardziej brązowe.

Ostrygojad zwyczajny, ostrygojad(Haematopus ostralegus)
© Alonbou - Fotolia.com

To ptak morskich wybrzeży, brzegów jezior i rzek. Można go także spotkać daleko od wody na polach i łąkach. Występuje w Europie, Azji, Nowej Zelandii. W Polsce jest rzadkim ptakiem lęgowym. Podczas wędrówek występuje u nas dość licznie na wybrzeżu.

Prowadzi osiadły i wędrowny tryb życia. Dożywa 35 lat.

Osiąga 40-49 cm długości ciała i 330-750 g masy ciała. Długość skrzydła wynosi 25-27 cm.

Poluje na skorupiaki, mięczaki, ryby, owady.

Gniazduje na ziemi na piasku lub żwirze. Samica raz do roku w okresie kwiecień-maj składa 3-4 jaja, które przez 26-28 dni wysiadują oboje rodzice. Zaraz po wykluciu się pisklęta opuszczają gniazdo, są jednak karmione przez rodziców. Po 5 tygodniach uzyskują zdolność lotu.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Ze schwytaną zdobyczą ukrytą w muszli ptaki podchodzą z różnymi strategiami. Mogą muszlą uderzać o twarde podłoże (kamień), aż odpryśnie jej kawałek. Czasem też ptak czeka, aż mięczak rozchyli lekko muszlę, wówczas wkłada dziób do środka i nie pozwala się jeje zamknąć.