PL

Pierwiosnek

Pierwiosnek (Phylloscopus collybita) to rodzima świstunka, liczna i pospolita w Polsce, bardzo podobna do piecuszka. Z wierzchu ptak ten jest oliwkowobrunatny, od spodu białawy. Na gardle i piersi znajduje się delikatna żółta plama. Nad okiem biegnie jasna, krótka brew. Nogi i dziób są ciemne.

Pierwiosnek (Phylloscopus collybita)
© tassos1966 - Fotolia.com

Ptak ten gniazduje w Europie i Azji. Zimowiska znajdują się na południu Europy, w Afryce i Azji. Preferuje środowisko leśne. Pojawia się także w różnego typu zadrzewieniach. W Polsce jest to ptak liczny na terenie całego kraju.

To ptak częściowo wędrowny. To jedna z niewielu świstunek, które zimują w Europie. Jest samotnikiem.

Pierwiosnek poluje na owady i pajęczaki. Czasem zjada też owoce i nasiona roślin.

Zwykle ptak ten wyprowadza dwa lęgi w roku. Samce mogą mieć 2-3 samice. To samica buduje kuliste gniazdo z bocznym wejściem i wysiaduje jaja. Gniazdo znajduje się nisko nad ziemią lub na ziemi pod osłoną roślinności. W zniesieniu od 4 do 7 (11) jaj. Samiec zwykle bierze udział w karmieniu piskląt. Młode uzyskują zdolność do lotu po 14-16 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.

To jeden z pierwszych ptaków jakie pojawiają się wiosną po odbyciu migracji z terenów zimowisk.