PL

Piecuszek

Piecuszek (Phylloscopus trochilus) to bardzo podobna do pierwiosnka krajowa świstunka. Ma dłuższe niż pierwiosnek skrzydła. Ubarwienie ma bardziej żółte. Brew jest bardziej wyraźna. Osobniki młode mają żółty spód. U ptaków dojrzałych żółty kolor występuje na piersi i gardle, a spód jest białawy. Kolor upierzenia zależy od pory roku.

Piecuszek(Phylloscopus trochilus)
© fsanchex - Fotolia.com

Ptak ten gniazduje w Europie i Azji. Na zimę odlatuje do Afryki poniżej równika. Preferuje lasy z bogatym podszyciem, także śródpolne zadrzewienia. W Polsce spotykany jest na terenie całego kraju.

Jesienią ptaki te tworzą zwykle małe grupy. Nie jest tak ruchliwy jak pierwiosnek.

Piecuszek poluje na owady i pajęczaki. Późnym latem i jesienią zjada także jagody i owoce roślin.

Wyprowadza jeden, czasem dwa lęgi w ciągu roku. Ciężar budowy gniazda, wysiadywania jaj oraz wychowania młodych spoczywa na samicy. Samica składa (3) 4-8 (9) jaj. Inkubacja trwa 12-14 dni. Po 11-15 dniach młode stają się lotne.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten podlega ścisłej ochronie.