logo

Potrzos (zwyczajny)

Potrzos (Schoeniclus schoeniclus) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych, wielkości wróbla. Samiec ma charakterystyczną , czarną głowę w szacie godowej. Występuje u niego także biały wąs oraz obroża na karku. Z wierzchu jest brązowy z ciemnymi paskami, od spodu jest szary z delikatnym kreskowaniem. W szacie spoczynkowej brzegi piór są jasne. Samica zaś ma w okresie godowym brązową głowę, szarą szyję, jasną brew oraz gardło, pod dziobem występuje czarny pasek. Poza tym okresem kolory te szarzeją.

Ptak ten występuje w Europie, Azji oraz w północnym obszarze Afryki. W Polsce występuje na terenie całego kraju, rzadziej w górach. Związany jest ze środowiskiem podmokłym, co jest dość wyjątkowe u trznadli. Zajmuje wilgotne łąki na nizinach, doliny rzek, zarośla trzcin i turzyc.

Ptaki z północy migrują na zimowiska na południe. Pozostałe osobniki nie migrują. W Polsce ptaki te zwykle zimują. Tworzą stada, choć w okresie lęgów żyją w parach i bronią swojego terytorium lęgowego.

Zjada przede wszystkim nasiona i pędy roślin. W okresie rozrodu zjada też owady i pajęczaki.

Wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Jaja składane są od kwietnia do połowy lipca. Gniazduje w kępach traw, na ziemi. Gniazdo buduje samica, sama wysiaduje też jaja przez 12-14 dni. Samica składa od 3 do 5 (wyjątkowo 7) jaj. Pisklętami zajmuje się też ojciec. Po 10-13 dniach od wyklucia pisklęta są już zdolne do lotu. Kolejne trzy tygodnie to okres usamodzielniania się.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.