logo

Trznadlowate

Trznadlowate (Emberizidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Rodzina ta liczy dziś 42 gatunki. W Polsce gniazdują 2 gatunki z tej rodziny ptaków.

To ptaki małych i średnich rozmiarów o upierzeniu brązowawym, czarnym, białym, pomarańczowym, żółtym i czerwonym. Mają charakterystyczny stożkowaty dziób, który jest przystosowany do rozłupywania nasion i oddzielania łusek od ziaren.

CierlikCierlik PL Zalatujący

Emberiza cirlus

Cierlik (Emberiza cirlus) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Samiec ma czarną kreskę, która biegnie przez oko, ciemne są też pokrywy uszne oraz gardło. Gniazduje nisko nad ziemią w krzewach.

GłuszekGłuszek PL Zalatujący wyjątkowo

Emberiza cia

Głuszek (Emberiza cia) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Głowa, kark i wole są szare. Po bokach głowy występują trzy czarne pasy. Wierzch ciała rdzawy z czarnym kreskowaniem, kuper brunatny, spód cynamonowy.

OrtolanOrtolan PL Lęgowy Średnio liczny  !

Emberiza hortulana

Ortolan to średnio liczny ptak w Polsce, zajmujący tereny rolnicze w bliskości lasów. Samiec ma charakterystyczny żółty wąs. Wyraźna jest też żółta obrączka wokół czarnego oka. Z wierzchu ptak ten jest brązowy, ciemno kreskowany.

PotrzeszczPotrzeszcz PL Lęgowy Średnio liczny

Emberiza calandra

Potrzeszcz to ptak polny i łąkowy z podrodziny trznadlowatych, największy przedstawiciel trznadli w kraju. Upierzenie brunatnoszare, kreskowane, spód jaśniejszy. Samica i samiec są podobnej wielkości.

Potrzos (zwyczajny)Potrzos (zwyczajny) PL Lęgowy Liczny

Schoeniclus schoeniclus

Potrzos to jedyny trznadel w Polsce, który związany jest z wilgotnym środowiskiem. Samiec ma charakterystyczną czarną głowę z białym wąsem i obrożą. Z wierzchu jest brązowy z ciemnymi paskami, od spodu jest szary z delikatnym kreskowaniem.

TrznadelTrznadel PL Lęgowy Bardzo liczny

Emberiza citrinella

Trznadel to niewielki, dość liczny w Polsce ptak z podrodziny trznadlowatych o pięknym , cytrynowym upierzeniu głowy i piersi u samców w okresie godowym. Kuper jest brązowawy. Skrajne sterówki są białe. Samica jest mniej żółta.

Trznadel białogłowy
Trznadel białogłowy PL Lęgowy Zalatujący wyjątkowo Skrajnie nieliczny

Emberiza leucocephalos

Trznadel białogłowy (Emberiza leucocephalos) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych podobny do trznadla, od którego różni się przede wszystkim białym upierzeniem w miejsce żółtego.

Trznadel czarnogłowy
Trznadel czarnogłowy PL Zalatujący wyjątkowo

Granativora melanocephala

Trznadel czarnogłowy (Emberiza melanocephala) to ptak z rodziny trznadlowatych. Samiec ma czarną głowę z wierzchu i po bokach, reszta głowy żółta. Wierzch brązowy, spód żółty.

Trznadel czubatyTrznadel czubaty PL Zalatujący

Schoeniclus rusticus

Trznadel czubaty (Emberiza rustica) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny trznadlowatych. Samiec w szacie letniej ma głowę z wierzchu po bokach czarne. Gardło jest białe. Nad okiem biegnie biała brew. Na szyi widoczna brązowa obroża.

Trznadel złotawyTrznadel złotawy PL Zalatujący

Schoeniclus aureolus

Trznadel złotawy (Emberiza aureola) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Samiec ma w szacie godowej gardło i policzki czarne. Głowa z wierzchu, kark i fragment piersi oraz kuper - brązowe. Wierzch ciemnobrązowy, kasztanowaty.

TrznadelekTrznadelek PL Zalatujący

Schoeniclus pusillus

Trznadelek (Emberiza pusilla) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Głowa z wierzchu i policzki są brązowe, z czarnym brzegiem. Wierzch brązowy z grubymi, czarnymi kreskami.

Trznadel cynamonowyTrznadel cynamonowy

Fringillaria tahapisi

Trznadel cynamonowy (Fringillaria tahapisi) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Głowa w czarno-popielate pasy, gardło ciemne z jasnymi piórkami, pierś i brzuch cynamonowe. Wierzch ciemnobrązowy.

Trznadel łąkowyTrznadel łąkowy

Emberiza cioides

Trznadel łąkowy (Emberiza cioides) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Samiec ma brązową czapeczkę, czarną maskę, rozszerzającą się za okiem i cienki wąs, łączący się z tyłu z maską. Pierś i boki rdzawe.

Trznadel maskowyTrznadel maskowy

Fringillaria capensis

Trznadel maskowy (Fringillaria capensis) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Głowa w czarno-białe pasy, spód szarawy, wierzch brązowo-szarawy w ciemne kreski.

Trznadel modrogłowyTrznadel modrogłowy

Emberiza caesia

Trznadel modrogłowy (Emberiza caesia) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych, podobny do ortolana. Głowa niebiesko-szara z rdzawym wąsem. Spód rdzawy, wierzch brązowawy, ciemno kreskowany.

Trznadel popielatyTrznadel popielaty

Emberiza cineracea

Trznadel popielaty (Emberiza cineracea) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Głowa żółtawa, wierzch brązowawy, spód jasny.

Trznadel rudogłowy

Granativora bruniceps

Trznadel rudogłowy (Granativora bruniceps) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Ptak ten jest spotykany w hodowli. Ma brązowy wierzch, żółty od spód. Samiec ma rdzawą głowę i pierś.

Trznadel srebrnogłowyTrznadel srebrnogłowy

Emberiza stewarti

Trznadel srebrnogłowy (Emberiza stewarti) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Upierzenie brązowe w ciemne plamy, spód jasnopłowy, na piersi zbiegają się dwie trójkątne, brązowe plamy.

Trznadel złotobrzuchyTrznadel złotobrzuchy

Fringillaria flaviventris

Trznadel złotobrzuchy (Fringillaria flaviventris) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Głowa w czarno-białe pasy, gardło, pierś i brzuch żółte, podogonie białe. Wierzch brązowy.

• trznadel skalny (Emberiza buchanani)
  • trznadel rdzawouchy (Emberiza fucata)
  • trznadel Godlewskiego (Emberiza godlewskii)
  • trznadel Jankowskiego (Emberiza jankowskii)
  • trznadel tybetański (Emberiza koslowi)
  • trznadel rdzawogrzbiety (Fringillaria affinis)
  • trznadel szaroboczny (Fringillaria cabanisi)
  • trznadel skowronkowaty (Fringillaria impetuani)
  • trznadel sawannowy (Fringillaria poliopleura)
  • trznadel saharyjski (Fringillaria sahari)
  • trznadel sokotrzański (Fringillaria socotrana)
  • trznadel smużkowany (Fringillaria striolata)
  • trznadel rudoskrzydły (Melophus lathami)
  • trznadel złotobrewy (Schoeniclus chrysophrys)
  • trznadel żółtogardły (Schoeniclus elegans)
  • potrzos popielaty (Schoeniclus pallasi)
  • trznadel rudy (Schoeniclus rutilus)
  • trznadel chiński (Schoeniclus siemsseni)
  • trznadel szarogłowy (Schoeniclus spodocephala)
  • trznadel żółty (Schoeniclus sulphuratus)
  • trznadel amurski (Schoeniclus tristrami)
  • trznadel szary (Schoeniclus variabilis)
  • trznadel mandżurski (Schoeniclus yessoensis)

Są kosmopolityczne. Nie występują poza Antarktydą i Australią. Zasiedlają tereny nie porośnięte drzewami w Eurazji, poza tym także w zadrzewieniach.

Gniazdo ma kształt czarki, budowane w ukryciu na ziemi lub nisko nad ziemią w zakrzewieniach. Liczba jaj: 2-7. Wysiadywanie trwa do 2 tygodni. Pisklęta przebywają w gnieździe przez 10-15 dni.

Trznadlowate żywią się przede wszystkim ziarnami zbieranymi na ziemi, ale dietę uzupełniają bezkręgowcami, owocami i pąkami kwiatów.

Trzy gatunki ziarnojadków są krytycznie zagrożone wyginięciem. Dwa kolejne gatunki są zagrożone.

Ortolan: W naszym kraju w tym okresie można obserwować ortolana.
          Potrzeszcz: Potrzeszcz wyprowadza pierwszy lęg w roku. Samica składa jaja w maju.
          Potrzeszcz: Potrzeszcz czasem wyprowadza drugi lęg w roku.
          Potrzeszcz: Potrzeszcze zbierają się w stada i część z nich odlatuje na zachód.
Potrzos (zwyczajny): W naszym kraju w tym okresie można obserwować potrzosa.
        Potrzos (zwyczajny): Okres składania jaj przez potrzosa.
          Trznadel: Trwa pierwszy okres lęgowy trznadla
          Trznadel: Trwa drugi okres lęgowy trznadla

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.