PL

Trznadel

Trznadel, trznadel żółtobrzuch (Emberiza citrinella) to rodzimy, chroniony ptak śpiewający z rodziny trznadlowatych. Samiec w upierzeniu godowym ma spód i głowę cytrynowożółte z ciemnymi smużkami na głowie, przepaskę brązowawą na piersi, reszta ciała brązowawo-ciemnoszara plamkowana. Kuper jest brązowawy. Skrajne sterówki są białe. Samica jest mniej żółta. Obie płci są tej samej wielkości, zbliżonej do wróbla.

Trznadel (Emberiza citrinella)

Europa, Syberia. Dość liczny w Polsce. Preferuje tereny nizinne, pola, łąki z zakrzewieniami, zadrzewienia, szczególnie iglaste młodnik, pola, zręby. To typowy ptak terenów rolniczych, choć unika upraw monokulturowych. Zimuje na ścierniskach. W Polsce jest liczny i pospolity. To najbardziej pospolity przedstawiciel trznadlowatych w naszym kraju.

Poza lęgami ptak ten żyje w stadach. Częściowo wędrowny, częściowo osiadły. Nie ma charakterystycznego lotu. Śpiewa aż do końca lata.

Trznadel zjada owady i nasiona traw oraz zbóż, także jagody.

Gatunek monogamiczny. Samce na początku pory lęgowej opuszczają stado i zajmują swoje rewiry. Potem do nich dołączają samice. Samiec zaciekle chroni swojego terenu. Gniazduje na ziemi pod krzakiem lub kępa traw, także nisko na krzakach. Zbudowane jest z łodyg roślin zielnych, traw, mchu, jest wysłane włosiem i trawami. Wyprowadza 2-3 lęgi w roku: w kwietniu-maju i maju-czerwcu. W zniesieniu 3-5 jaj, które samica wysiaduje przez 12-14 dni. Czasem zastępuje ją samiec. Samice przebywają w gnieździe przez 2 tygodnie.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Trznadle są objęte w Polsce ochroną ścisłą.