PL

Ortolan

Ortolan (Emberiza hortulana) to ptak podobny do trznadla zwyczajnego. W szacie godowej samiec ma oliwkową głowę aż po pierś i charakterystyczny żółty wąs oraz żółte gardło. Wyraźna jest też żółta obrączka wokół czarnego oka. Z wierzchu ptak ten jest brązowy, ciemno kreskowany. Spód jest rdzawobrązowy. Samica jest podobna do samca, jest tylko mniej jaskrawo ubarwiona. Nogi są cieliste.

Ortolan (Emberiza hortulana)

To ptak lęgowy Europy i Azji. Na zimowiska trznadel ten zalatuje do Afryki. Preferuje tereny rolnicze, najlepiej w bliskości lasu, śródpolnych zadrzewień.

Jest to ptak wędrowny. Odbywa dalekie migracje do Afryki, dzieje się to w nocy. W okresie lęgowym ptak ten przejawia zachowania terytorialne.

Ortolan poluje na owady i inne bezkręgowce. Ofiarę chwyta w powietrzu lub z liści w koronach drzew. Zjada też nasiona, których szuka na ziemi.

Samiec wiąże się z samicą na jeden sezon lęgowy raz w roku. Gniazduje na ziemi w trawie. Gniazdo z łodyg i korzeni roślin buduje samica. Samica od maja do czerwca składa od 3 do 6 jaj. Sama je wysiaduje przez 11-14 dni. Pisklęta są gniazdownikami. Są nagie i ślepe. Samiec pomaga w ich karmieniu. Po 12-13 dniach od wyklucia młode uzyskują lotność. Ptaki jeszcze dwa tygodnie potrzebują na usamodzielnienie się.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.