PL

Siniak

Siniak (Columba oenas) to nieliczny gatunek lęgowy w Polsce, nieco mniejszy od grzywacza. Upierzenie popielatoniebieskawe z charakterystyczną, opalizującą plamą po bokach szyi. Na piersi występuje różowy nalot. Lotki mają ciemne zakończenia. Koniec skrzydła jest ozdobiony czarną przepaską. Dziób ma różowawy kolor u nasady, przechodzi na końcu w róż. Młode nie mają zielonkawej plamy na szyi. Siniak, w odróżnieniu od gołębia pocztowego i domowego nie ma białego kupra. Brak dymorfizmu płciowego.

Siniak (Columba oenas)

Gołąb ten występuje na dużym obszarze Europy, w Azji oraz w Afryce. W Polsce występuje na terenie całego kraju. U nas najczęściej można go spotkać na terenach o dużym zalesieniu. Preferuje lasy liściaste i iglaste. Najczęściej występuje w buczynach. Poza lęgami można go spotkać na ścierniskach, polach uprawnych, nierzadko w towarzystwie grzywaczy.

Zimą nieliczne okazy pozostają w kraju. Inne udają się na zimowiska na południe Europy. Podczas migracji tworzą duże stada. W okresie lęgowym tworzą pary, poza tym tworzą stada. Najczęściej żerują na ziemi.

Siniak zjada nasiona, owoce, zielone części roślin, bezkręgowce. Preferuje ziarna zbóż, nasiona traw i roślin zielnych, żołędzie, bukiew, ślimaki, owady i dżdżownice.

Gołąb ten wyprowadza 2-3 lęgi w ciągu sezonu. Gniazduje w dziuplach, wyściełanych patykami lub w starych gniazdach innych ptaków, bądź wiewiórek, a także w norach i szczelinach skał. Składanie jaj trwa od marca do sierpnia. Jaja (2 w zniesieniu) wysiaduje samiec i samica przez 16-18 dni. Pisklęta to gniazdowniki. Karmione są początkowo ptasim mleczkiem. Po 4 tygodniach potrafią już latać.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten podlega ścisłej ochronie.