logo

Gołębiowate

Gołębiowate (Columbidae) to rodzina ptaków z rzędu gołębiowatych. Rodzina ta liczy dziś 325 gatunków. W Polsce żyją 4 gatunki gołębi. Jeden z gatunków zalatuje do nas wyjątkowo.

Wszystkie charakteryzuje krępa budowa ciała, mała głowa i dziób. U nasady dzioba znajduje się miękka i nabrzmiała woskówka. Upierzenie zwykle szarawe lub brązowe. Niektóre gatunki barwne. Ubarwienie obu płci jest podobne.

GrzywaczGrzywacz PL Lęgowy Nieliczny

Columba palumbus

Grzywacz to dość gołąb. Można go spotkać w parkach, ogrodach i alejach. Ma charakterystyczną białą plamę po bokach szyi. Odbywa lot tokowy: samiec podlatuje stromo w górę klapiąc skrzydłami i opada lotem szybowcowym.

SierpówkaSierpówka PL Lęgowy Średnio liczny

Streptopelia decaocto

Sierpówka, zwana synogarlicą turecką, to ptak z rodziny gołębi. Można go spotkać w parkach, ogrodach i alejach. Ma charakterystyczną czarną półobrożę na karku i szyi. est typowym gatunkiem synantropijnym. Lubi drzewa szpilkowe, które służą za noclegowisko

SiniakSiniak PL Lęgowy Nieliczny

Columba oenas

Łatwo go pomylić z gołębiem domowym. Siniak zamieszkuje lasy liściaste i iglaste. Poza lęgami można go spotkać na polach. Ma charakterystyczną plamę na boku szyi. Gniazduje w dziuplach, wyściełanych patykami lub w starych gniazdach innych ptaków.

Turkawka (zwyczajna)Turkawka (zwyczajna) PL Lęgowy Średnio liczny

Streptopelia turtur

Turkawka jest naszym najmniejszym gołębiem. Ma charakterystyczną, bardzo smukłą sylwetkę. Na szyi po bokach ma charakterystyczny, czarno-biały wzór, który nie występuje u młodych osobników.

Turkawka wschodniaTurkawka wschodnia PL Zalatujący wyjątkowo

Streptopelia orientalis

Turkawka wschodnia (Streptopelia orientalis) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Wyróżnia się co najmniej dwa podgatunki S. o. orientalis i S. o. meena. Po bokach szyi widoczna plama w niebiesko-czarne pasy. Nogi czerwonawe.

Aborygenek lancetoczubyAborygenek lancetoczuby

Geophaps plumifera

Aborygenek lancetoczuby (Geophaps plumifera) to gatunek ptaka z rodziny gołębi. Ubarwienie płowe z czarnym i białym kreskowaniem. Na głowie długi, charakterystyczny czub.

CukrówkaCukrówka

Streptopelia roseogrisea

Cukrówka (Streptopelia roseogrisea) to gatunek gołębia pochodzącego z Afryki. To przodek udomowionej cukrówki. Ma popielate ubarwienie z lekko różowym odcieniem. Nogi czerwone. Na szyi obroża.

Gołąb okularowyGołąb okularowy

Columba guinea

Gołąb okularowy (Columba guinea) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Wokół oczu różowy okular. Głowa szara, szyja rdzawa. Wierzch brązowawy, śliwkowy z białymi plamami na skrzydłach.

Gołąb srebrzystyGołąb srebrzysty

Columba argentina

Gołąb srebrzysty (Columba argentina) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Upierzenie jasne poza częścią lotek i końcówkami sterówek, które są czarne.

Gołąb żółtookiGołąb żółtooki

Columba arquatrix

Gołąb żółtooki (Columba arquatrix) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Upierzenie ciemne, brunatne z białymi cętkami na skrzydłach. Wokół oczu żółta obrączka. Dziób i nogi żółte.

Gołąbczak antylskiGołąbczak antylski

Patagioenas squamosa

Gołąbczak antylski (Patagioenas squamosa) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Głowa i szyja śliwkowe. Reszta ciemnoszara. Wokół oka czerwona obrączka i pomarańczowa otoczka.

Gołąbeczek karłowatyGołąbeczek karłowaty

Columbina minuta

Gołąbeczek karłowaty (Columbina minuta) to gatunek gołębia o piaskowym upierzeniu z ciemnymi plamami na skrzydłach. Oczy z czerwoną tęczówką. Dziób zakrzywiony w dół.

Gołąbeczek malutkiGołąbeczek malutki

Columbina passerina

Gołąbeczek malutki (Columbina passerina) to gatunek gołębia o brązowym upierzeniu z niebieskawymi plamami na skrzydłach, łuskowatą głową i szyją. Lotki rdzawe. Oczy z czerwoną obrączką.

Gołąbek diamentowyGołąbek diamentowy

Geopelia cuneata

Gołąbek diamentowy to australijski gołąb, jeden z mniejszych z całej rodziny. Ma pierś i głowę jasnoszarą, strona spodnia jest biała, reszta ciała jest jasnobrązowa. Charakterystyczna jest czerwona obwódka wokół oka.

Gołębiak białoskrzydłyGołębiak białoskrzydły

Zenaida asiatica

Gołębiak białoskrzydły (Zenaida asiatica) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Upierzenie szarobrązowe. Lotki czarno-białe. Wokół oka z czerwoną tęczówką niebieskawy obszar.

Gołębiak cynamonowyGołębiak cynamonowy

Zenaida aurita

Gołębiak cynamonowy (Zenaida aurita) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Upierzenie cynamonowe z plamami na skrzydłach, metalizującą, fioletowo-niebieskawą plamą na barku.

Gołębiak długosternyGołębiak długosterny

Zenaida macroura

Gołębiak długosterny (Zenaida macroura) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Upierzenie z wierzchu szarobrązowe, beżowe od spodu, z ciemnymi plamami na skrzydłach.

Gołębiak plamistyGołębiak plamisty

Zenaida galapagoensis

Gołębiak plamisty (Zenaida galapagoensis) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych o ciemnym, brązowym upierzeniu z czarnymi plamami na skrzydłach. Wokół oka niebieska obrączka.

Gołębiak plamouchyGołębiak plamouchy

Zenaida auriculata

Gołębiak plamouchy (Zenaida auriculata) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Upierzenie szarobrązowe z ciemnymi plamami na skrzydłach, metalizującą, złotą plamą na barku. Spód jaśniejszy.

Gołębik białosternyGołębik białosterny

Leptotila verreauxi

Upierzenie szare z wierzchu, jasne od spodu. Skrzydła u nasady od spodu pomarańczowe. Dziób czarny, nogi różowe.

Koroniec plamoczubyKoroniec plamoczuby

Goura victoria

Koroniec plamoczuby to największy z nielotnych gołębi, zamieszkujący Nową Gwineę. To jeden z większych i najpiękniejszych gołębi. Ma piękny czub na głowie. Ubarwienie niebieskie.

Miedzianka szmaragdowaMiedzianka szmaragdowa

Chalcophaps indica

Miedzianka szmaragdowa (Chalcophaps indica) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Wierzch głowy, kark niebieskoszary z białą brwią i czołem. Reszta brązowawa poza szmaragdowymi skrzydłami. Na plecach czarno-białe przepaski.

Muszkatela białobrzuchaMuszkatela białobrzucha

Ducula forsteni

Muszkatela białobrzucha (Ducula forsteni) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Upierzenie zielonkawe, spód i głowa białe. Wokół oka różowa obrączka. Dziób czarny, nogi różowe.

Muszkatela bladaMuszkatela blada

Ducula pistrinaria

Muszkatela blada (Ducula pistrinaria) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Upierzenie szarobiałe z ciemnozielonymi skrzydłami i ogonem oraz brązowawym kuprem.

Muszkatela dwubarwnaMuszkatela dwubarwna

Ducula bicolor

Muszkatela dwubarwna (Ducula bicolor) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Upierzenie biało-czarne. Nogi i dziób szare.

Muszkatela kasztanowataMuszkatela kasztanowata

Ducula badia

Muszkatela kasztanowata (Ducula badia) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Skrzydła z wierzchu brązowe, ogon na końcu z jaśniejszą i ciemniejszą przepaską.

Muszkatela miedzianaMuszkatela miedziana

Ducula aenea

Muszkatela miedziana to ptak z rodziny gołębiowatych. Upierzenie ma szaroróżowy kolor, wierzch jest brązowawozielony z metalicznym połyskiem.

Muszkatela obrożnaMuszkatela obrożna

Ducula mullerii

Muszkatela obrożna (Ducula mullerii) to gatunek ptaka z rodziny gołębiowatych. Upierzenie szaro-białe z ciemną obrożą zachodząca na kark i dalej przechodzącą w fioletową plamę.

Nikobarczyk (zwyczajny)Nikobarczyk (zwyczajny)

Caloenas nicobarica

Nikobarczyk, nikobarczyk zwyczajny (Caloenas nicobarica) to gatunek gołębia. Upierzenie szare od spodu, szara jest też głowa. Wierzch jest zielono-złoty, połyskujący, czasem z czerwonym odcieniem.

Turkaweczka czarnogardła

Oena capensis

Turkaweczka czarnogardła (Oena capensis) to gatunek gołębia. Występuje wyraźny dymorfizm płciowy. Samiec ma czarną część twarzową głowy, gardło i pierś. spód białawy. Wierzch popielaty z ciemniejszymi końcówkami skrzydeł i długim ogonem.

WongaWonga

Leucosarcia melanoleuca

Wonga (Leucosarcia melanoleuca) to ptak zaliczany do gołębi. Jest siwa z wierzchu i na piersi, głowa z wierzchu jest biała. Spód jasny z ciemnym, grubym nakrapianiem. Na piersi widnieje jasny wzór w kształcie litery V.

Wyspiarek płowobrzuchyWyspiarek płowobrzuchy

Gallicolumba crinigera

Wyspiarek płowobrzuchy to endemiczny gołąb z Filipin, który w odróżnieniu od innych gołębi jada bezkręgowce. Jest pięknie ubarwiony. Z wierzchu błękitny, tylna część grzbietu czerwona, spół płowy.

Wyspiarek zbroczonyWyspiarek zbroczony

Gallicolumba luzonica

Wyspiarek zbroczony, zwany gołębiem zbroczonym, to gołąb z Filipin z charakterystyczna czerwoną plamą na piersi. Podgardle białe, czoło jasnoszare, spód jasny, wierzch ciała szaroniebieski, na skrzydłach ciemne pręgi.

Gołąb skalnyGołąb skalny PL - wtórnie Lęgowy Średnio liczny

Columba livia

Gołąb skalny jest przodkiem gołębia domowego oraz miejskiego. Gołąb jest ptakiem kosmopolitycznym. Udomowienie miało miejsce około 4000 lat temu. Długotrwała hodowla doprowadziła do uzyskania ponad 300 ras.

• koralczyk niebieskawy (Alectroenas madagascariensis)
  • koralczyk maurytyjski (Alectroenas nitidissimus)
  • koralczyk rodrigueski (Alectroenas payandeei)
  • koralczyk czerwonogłowy (Alectroenas pulcherrimus)
  • koralczyk srebrnogłowy (Alectroenas sganzini)
  • gołąb cynamonowy (Aplopelia larvata)
  • nikobarczyk plamisty (Caloenas maculata)
  • miedzianka białoczelna (Chalcophaps stephani)
  • siniaczek plamisty (Claravis pretiosa)
  • gołąb pstrogłowy (Columba albinucha)
  • gołąb białokryzy (Columba albitorques)
  • gołąb kanaryjski (Columba bollii)
  • gołąb szarogłowy (Columba delegorguei)
  • gołąb brązowogrzbiety (Columba elphinstonii)
  • gołąb brunatny (Columba eversmanni)
  • gołąb himalajski (Columba hodgsonii)
  • gołąb lśniący (Columba iriditorques)
  • gołąb czarny (Columba janthina)
  • gołąb srebrnokryzy (Columba jouyi)
  • gołąb laurowy (Columba junoniae)
  • gołąb białogłowy (Columba leucomela)
  • gołąb białobrzuchy (Columba leuconota)
  • gołąb zatokowy (Columba malherbii)
  • gołąb somalijski (Columba oliviae)
  • gołąb żółtonogi (Columba pallidiceps)
  • gołąb siwogłowy (Columba palumboides)
  • gołąb śniady (Columba pollenii)
  • gołąb jasnoszyi (Columba pulchricollis)
  • gołąb jasnogłowy (Columba punicea)
  • gołąb górski (Columba rupestris)
  • gołąb kameruński (Columba sjostedti)
  • gołąb maurytyjski (Columba thiriouxi)
  • gołąb kasztanowaty (Columba thomensis)
  • gołąb liliowy (Columba torringtoniae)
  • gołąb maderski (Columba trocaz)
  • gołąb kongijski (Columba unicincta)
  • gołąb boniński (Columba versicolor)
  • gołąb białogardły (Columba vitiensis)
  • gołąbeczek szarawy (Columbina buckleyi)
  • gołąbeczek szarogłowy (Columbina cruziana)
  • gołąbeczek rdzawy (Columbina cyanopis)
  • gołąbeczek aztecki (Columbina inca)
  • gołąbeczek białoskrzydły (Columbina picui)
  • gołąbeczek jarzębaty (Columbina squammata)
  • gołąbeczek cynamonowy (Columbina talpacoti)
  • rotangowiec (Cryptophaps poecilorrhoa)
  • zębacz (Didunculus strigirostris)
  • strzępopiór (Drepanoptila holosericea)
  • muszkatela niebieskawa (Ducula aurorae)
  • muszkatela ciemnobrzucha (Ducula bakeri)
  • muszkatela cynamonowa (Ducula basilica)
  • muszkatela kasztanowobrzucha (Ducula brenchleyi)
  • muszkatela brunatnobrzucha (Ducula carola)
  • muszkatela górska (Ducula chalconota)
  • muszkatela płowobrzucha (Ducula cineracea)
  • muszkatela złotooka (Ducula concinna)
  • muszkatela pręgosterna (Ducula finschii)
  • muszkatela płaskodzioba (Ducula galeata)
  • muszkatela nowokaledońska (Ducula goliath)
  • muszkatela ciemnogrzbieta (Ducula lacernulata)
  • muszkatela płowa (Ducula latrans)
  • muszkatela biała (Ducula luctuosa)
  • muszkatela czarna (Ducula melanochroa)
  • muszkatela okularowa (Ducula mindorensis)
  • muszkatela szmaragdowa (Ducula myristicivora)
  • muszkatela szarogłowa (Ducula oceanica)
  • muszkatela brodawkowata (Ducula pacifica)
  • muszkatela białooka (Ducula perspicillata)
  • muszkatela popielata (Ducula pickeringii)
  • muszkatela czerwonooka (Ducula pinon)
  • muszkatela różowobrzucha (Ducula poliocephala)
  • muszkatela spiżowa (Ducula radiata)
  • muszkatela różowawa (Ducula rosacea)
  • muszkatela krasnonosa (Ducula rubricera)
  • muszkatela czerwonorzytna (Ducula rufigaster)
  • muszkatela srokata (Ducula spilorrhoa)
  • muszkatela ciemna (Ducula whartoni)
  • muszkatela różowoszyja (Ducula zoeae)
  • gołąb wędrowny (Ectopistes migratorius)
  • wyspiarek brązowoskrzydły (Gallicolumba keayi)
  • wyspiarek złotoplamy (Gallicolumba menagei)
  • wyspiarek szarosterny (Gallicolumba platenae)
  • wyspiarek złotopierśny (Gallicolumba rufigula)
  • wyspiarek złotoczelny (Gallicolumba tristigmata)
  • gołąbek duży (Geopelia humeralis)
  • gołąbek falisty (Geopelia maugeus)
  • gołąbek łuskowany (Geopelia placida)
  • gołąbek zebrowany (Geopelia striata)
  • aborygenek wąsaty (Geophaps scripta)
  • aborygenek maskowy (Geophaps smithii)
  • błyskotek szaroczelny (Geotrygon caniceps)
  • błyskotek zielonogłowy (Geotrygon chrysia)
  • błyskotek białoczelny (Geotrygon leucometopia)
  • błyskotek rdzawy (Geotrygon montana)
  • błyskotek białowąsy (Geotrygon mystacea)
  • błyskotek purpurowogłowy (Geotrygon purpurata)
  • błyskotek szafirowy (Geotrygon saphirina)
  • błyskotek czubaty (Geotrygon versicolor)
  • błyskotek fioletowy (Geotrygon violacea)
  • koroniec siodłaty (Goura cristata)
  • koroniec błękitny (Goura scheepmakeri)
  • koroniec rdzawoskrzydły (Goura sclaterii)
  • krasnook ciemnogłowy (Gymnophaps albertisii)
  • krasnook długosterny (Gymnophaps mada)
  • krasnook blady (Gymnophaps solomonensis)
  • garlica maoryska (Hemiphaga novaeseelandiae)
  • cudolotka białoczelna (Henicophaps albifrons)
  • cudolotka białogardła (Henicophaps foersteri)
  • gołębik szaropierśny (Leptotila cassinii)
  • gołębik kolumbijski (Leptotila conoveri)
  • gołębik duży (Leptotila jamaicensis)
  • gołębik białolicy (Leptotila megalura)
  • gołębik ochrowy (Leptotila ochraceiventris)
  • gołębik blady (Leptotila pallida)
  • gołębik siwogłowy (Leptotila plumbeiceps)
  • gołębik szaroczelny (Leptotila rufaxilla)
  • gołębik grenadyjski (Leptotila wellsi)
  • białoliczek (Leptotrygon veraguensis)
  • siwiec (Lopholaimus antarcticus)
  • kasztanówka cienkodzioba (Macropygia amboinensis)
  • kasztanówka rdzawa (Macropygia emiliana)
  • kasztanówka zmienna (Macropygia mackinlayi)
  • kasztanówka wielka (Macropygia magna)
  • kasztanówka czarnodzioba (Macropygia nigrirostris)
  • kasztanówka mała (Macropygia ruficeps)
  • kasztanówka rudogłowa (Macropygia rufipennis)
  • kasztanówka filipińska (Macropygia tenuirostris)
  • kasztanówka prążkowana (Macropygia unchall)
  • żółtook złotoplamy (Metriopelia aymara)
  • żółtook łuskowany (Metriopelia ceciliae)
  • żółtook duży (Metriopelia melanoptera)
  • żółtook szarogłowy (Metriopelia morenoi)
  • korończyk (Microgoura meeki)
  • gołąbek długoczuby (Ocyphaps lophotes)
  • bażanciak (Otidiphaps nobilis)
  • atolowczyk papuaski (Pampusana beccarii)
  • atolowczyk rdzawokarkowy (Pampusana canifrons)
  • atolowczyk polinezyjski (Pampusana erythroptera)
  • atolowczyk rdzawopierśny (Pampusana ferruginea)
  • atolowczyk jasnogłowy (Pampusana hoedtii)
  • atolowczyk białobrewy (Pampusana jobiensis)
  • atolowczyk karoliński (Pampusana kubaryi)
  • atolowczyk ciemny (Pampusana rubescens)
  • atolowczyk grubodzioby (Pampusana salamonis)
  • atolowczyk siwogłowy (Pampusana sanctaecrucis)
  • atolowczyk rdzawogłowy (Pampusana stairi)
  • atolowczyk mariański (Pampusana xanthonura)
  • siniaczek paskowany (Paraclaravis geoffroyi)
  • siniaczek purpurowy (Paraclaravis mondetoura)
  • gołąbczak chilijski (Patagioenas araucana)
  • gołąbczak jamajski (Patagioenas caribaea)
  • gołąbczak różowawy (Patagioenas cayennensis)
  • gołąbczak gołooki (Patagioenas corensis)
  • gołąbczak pręgosterny (Patagioenas fasciata)
  • gołąbczak czerwonodzioby (Patagioenas flavirostris)
  • gołąbczak mały (Patagioenas goodsoni)
  • gołąbczak różowoszyi (Patagioenas inornata)
  • gołąbczak karaibski (Patagioenas leucocephala)
  • gołąbczak plamisty (Patagioenas maculosa)
  • gołąbczak krótkodzioby (Patagioenas nigrirostris)
  • gołąbczak peruwiański (Patagioenas oenops)
  • gołąbczak łuskogrzbiety (Patagioenas picazuro)
  • gołąbczak ołowiany (Patagioenas plumbea)
  • gołąbczak łuskowany (Patagioenas speciosa)
  • gołąbczak brązowy (Patagioenas subvinacea)
  • aborygenek białopióry (Petrophassa albipennis)
  • aborygenek rdzawopióry (Petrophassa rufipennis)
  • dront samotny (Pezophaps solitaria)
  • brązaczek ametystowy (Phapitreron amethystinus)
  • brązaczek ciemnouchy (Phapitreron cinereiceps)
  • brązaczek białouchy (Phapitreron leucotis)
  • błyskolotka białogardła (Phaps chalcoptera)
  • błyskolotka mała (Phaps elegans)
  • błyskolotka maskowa (Phaps histrionica)
  • owocożer czarnowstęgi (Ptilinopus alligator)
  • owocożer żółtooki (Ptilinopus arcanus)
  • owocożer złotoczelny (Ptilinopus aurantiifrons)
  • owocożer żółtobrzuchy (Ptilinopus bernsteinii)
  • owocożer miedziany (Ptilinopus chalcurus)
  • owocożer żółtorzytny (Ptilinopus chrysogaster)
  • owocożer czarnogrzbiety (Ptilinopus cinctus)
  • owocożer koralowy (Ptilinopus coralensis)
  • owocożer koroniasty (Ptilinopus coronulatus)
  • owocożer czerwonoplamy (Ptilinopus dohertyi)
  • owocożer białoczelny (Ptilinopus dupetithouarsii)
  • owocożer białogłowy (Ptilinopus eugeniae)
  • owocożer bordowouchy (Ptilinopus fischeri)
  • owocożer brodawkowy (Ptilinopus granulifrons)
  • owocożer czerwonobrzuchy (Ptilinopus greyi)
  • owocożer celebeski (Ptilinopus gularis)
  • owocożer różowobrzuchy (Ptilinopus huttoni)
  • owocożer siwogłowy (Ptilinopus hyogastrus)
  • owocożer guzodzioby (Ptilinopus insolitus)
  • owocożer szarogłowy (Ptilinopus insularis)
  • owocożer zielony (Ptilinopus iozonus)
  • owocożer czerwonolicy (Ptilinopus jambu)
  • owocożer żółtogłowy (Ptilinopus layardi)
  • owocożer czarnobrody (Ptilinopus leclancheri)
  • owocożer złotawy (Ptilinopus luteovirens)
  • owocożer purpurowy (Ptilinopus magnificus)
  • owocożer czarnouchy (Ptilinopus marchei)
  • owocożer żółtobrody (Ptilinopus melanospilus)
  • owocożer czerwonowąsy (Ptilinopus mercierii)
  • owocożer szarolicy (Ptilinopus merrilli)
  • owocożer niebieskoczelny (Ptilinopus monacha)
  • owocożer karłowaty (Ptilinopus nainus)
  • owocożer barwny (Ptilinopus occipitalis)
  • owocożer ozdobny (Ptilinopus ornatus)
  • owocożer szaroszyi (Ptilinopus pelewensis)
  • owocożer perłoskrzydły (Ptilinopus perlatus)
  • owocożer tęczowy (Ptilinopus perousii)
  • owocożer purpurowogłowy (Ptilinopus ponapensis)
  • owocożer krasnogłowy (Ptilinopus porphyraceus)
  • owocożer różowogłowy (Ptilinopus porphyreus)
  • owocożer białolicy (Ptilinopus pulchellus)
  • owocożer atolowy (Ptilinopus purpuratus)
  • owocożer różowoczelny (Ptilinopus rarotongensis)
  • owocożer królewski (Ptilinopus regina)
  • owocożer srebrnogłowy (Ptilinopus richardsii)
  • owocożer nadobny (Ptilinopus rivoli)
  • owocożer mariański (Ptilinopus roseicapilla)
  • owocożer żółtopierśny (Ptilinopus solomonensis)
  • owocożer wspaniały (Ptilinopus superbus)
  • owocożer plamoskrzydły (Ptilinopus tannensis)
  • owocożer ognisty (Ptilinopus victor)
  • owocożer czerwonopierśny (Ptilinopus viridis)
  • owocożer złotobrzuchy (Ptilinopus wallacii)
  • (dront) dodo (Raphus cucullatus)
  • ogonówka biało-czarna (Reinwardtoena browni)
  • ogonówka czubata (Reinwardtoena crassirostris)
  • ogonówka duża (Reinwardtoena reinwardti)
  • modrogłowik (Starnoenas cyanocephala)
  • synogarlica wyspowa (Streptopelia bitorquata)
  • synogarlica popielata (Streptopelia capicola)
  • synogarlica perłoszyja (Streptopelia chinensis)
  • synogarlica maurytyjska (Streptopelia cicur)
  • synogarlica okularowa (Streptopelia decipiens)
  • synogarlica reuniońska (Streptopelia duboisi)
  • synogarlica dwuobrożna (Streptopelia dusumieri)
  • turkawka różowobrzucha (Streptopelia hypopyrrha)
  • turkawka żałobna (Streptopelia lugens)
  • synogarlica rdzawosterna (Streptopelia mayeri)
  • synogarlica brunatna (Streptopelia picturata)
  • synogarlica białoskrzydła (Streptopelia reichenowi)
  • synogarlica maskareńska (Streptopelia rodericana)
  • synogarlica czerwonooka (Streptopelia semitorquata)
  • synogarlica senegalska (Streptopelia senegalensis)
  • synogarlica mała (Streptopelia tranquebarica)
  • synogarlica różowa (Streptopelia vinacea)
  • treron ostrosterny (Treron apicauda)
  • treron malgaski (Treron australis)
  • treron zielonolicy (Treron bicinctus)
  • treron krasnonosy (Treron calvus)
  • treron wielki (Treron capellei)
  • treron grubodzioby (Treron curvirostra)
  • treron zielony (Treron floris)
  • treron złotogłowy (Treron formosae)
  • treron cynamonowy (Treron fulvicollis)
  • treron szarolicy (Treron griseicauda)
  • treron mały (Treron olax)
  • treron sumatrzański (Treron oxyurus)
  • treron szarogłowy (Treron pembaensis)
  • treron złotoszyi (Treron phoenicopterus)
  • treron żółtolicy (Treron pompadora)
  • treron timorski (Treron psittaceus)
  • treron papugodzioby (Treron sanctithomae)
  • treron białobrzuchy (Treron seimundi)
  • treron złotolicy (Treron sieboldii)
  • treron klinosterny (Treron sphenurus)
  • treron zielonosiwy (Treron teysmannii)
  • treron różowoszyi (Treron vernans)
  • treron żółtobrzuchy (Treron waalia)
  • papuasek (Trugon terrestris)
  • ogonówka białolica (Turacoena manadensis)
  • ogonówka czarna (Turacoena modesta)
  • turkaweczka czarnodzioba (Turtur abyssinicus)
  • turkaweczka modroplamkowa (Turtur afer)
  • turkaweczka modrogłowa (Turtur brehmeri)
  • turkaweczka zielonoplamkowa (Turtur chalcospilos)
  • turkaweczka białoczelna (Turtur tympanistria)
  • żółtonóżek (Uropelia campestris)
  • gołębiak kasztanowaty (Zenaida graysoni)
  • gołębiak szarosterny (Zenaida meloda)
  • cuglogołębik białolicy (Zentrygon albifacies)
  • cuglogołębik kraterowy (Zentrygon carrikeri)
  • cuglogołębik brunatny (Zentrygon chiriquensis)
  • cuglogołębik zielonoszyi (Zentrygon costaricensis)
  • cuglogołębik białogardły (Zentrygon frenata)
  • cuglogołębik rdzawogłowy (Zentrygon goldmani)
  • cuglogołębik purpurowy (Zentrygon lawrencii)
  • cuglogołębik łuskoszyi (Zentrygon linearis)

Gołębie żyją na całym świecie poza Antarktyką, daleką północą i bardzo suchymi obszarami. Preferują obszary zadrzewione. Formy gołębia skalnego zamieszkują miasta całego świata.

Są dobrymi lotnikami. Potrafią startować niemal pionowo w górę. Osiągają prędkość lotu 70 km/h. W odróżnieniu od innych ptaków piją zanurzając dziób i wysysając wodę. Są to zwykle ptaki osiadłe, choć istnieją gatunki podejmujące dalekie wędrówki.

Aż 44% masy całego ciała stanowią mięśnie skrzydeł. W okolicach wola znajdują się gruczoły (zarówno u samic jak i u samców), które wydzielają ptasie mleko w okresie karmienia piskląt.

Zwykle są monogamiczne na sezon lub kilka lat. Samica składa najczęściej kilka razy w roku 1-2 jaja o masie 2,5 do 50 g. Wysiadywanie trwa najczęściej 13-18 dni (28 dni u gatunków dużych rozmiarów). Pisklęta są gniazdownikami. Pisklęta są odżywiane mleczkiem ptasim.

Podstawę diety stanowi pokarm roślinny: liście, owoce, nasiona. Dieta jest czasem uzupełniana ślimakami i owadami.

Niektóre gatunki są szkodnikami upraw. Aż 59 gatunków gołębiowatych jest na liście ptaków zagrożonych, z czego 9 krytycznie zagrożonych, 14 zagrożonych, 36 narażonych.

Potomkowie gołębia skalnego są hodowane przez człowieka dla sportu i niegdyś w celach komunikacyjnych (gołębie pocztowe) oraz dla mięsa.

Gołębie mają zdumiewającą zdolność powrotu do domu nawet z bardzo oddalonych miejsc. Starożytni Egipcjanie używali już gołębi do przekazywania wiadomości (gołębie pocztowe). W ciągu dnia najważniejszym wskaźnikiem kierunku jest słońce, nocą księżyc i gwiazdy. Prawdopodobnie gołębie potrafią wykorzystywać także pole magnetyczne ziemi. Istnieje teoria, że w procesie odnajdywania drogi bierze udział także zmysł węchu. Wypuszczone kilkadziesiąt kilometrów od domu ptaki krążą najpierw w kółko, po czym udają się zawsze we właściwym kierunku do domu.

Grzywacz: Do kraju przylatują grzywacze.
         Grzywacz: Trwa okres lęgowy grzywaczy.
          Grzywacz: Odlatują na zimę z Polski grzywacze.
    Siniak: W tym czasie siniaki przebywają w Polsce najliczniej. Tylko niektóre osobniki zimują.
      Siniak: Trwa okres lęgowy siniaka (do 3 lęgów w sezonie)
      Turkawka (zwyczajna): Okres występowania turkawki w Polsce.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 link tutaj