PL

Turkawka

Turkawka (Streptopelia turtur) to najmniejszy z naszych gołębi. Ma smukłą sylwetkę. Głowa i szyja są szare. Oko ze złotą tęczówką ma różową otoczkę. Na szyi po bokach ma charakterystyczny, czarno-biały wzór, który nie występuje u młodych osobników. Wierzch i pokrywy skrzydłowe zawierają łuskowaty wzór, czarno-pomarańczowy. Spód jest biały. Nogi mają różowy kolor. Ogon ma czarno-biały brzeg.

Turkawka(Streptopelia turtur)
© Eric Isselée - Fotolia.com

Jest to ptak lęgowy Europy i Azji oraz północnej części Afryki, zimuje w środkowej części Afryki. To ptak u nas średnio liczny, zamieszkujący zadrzewienia pośród pól i łąk, skraje lasów, często w pobliżu wodnych zbiorników, czasem występują na peryferiach miast.

Turkawki nie gromadzą się w stada, poza okresem migracji na zimowiska. Lot jest szybki i zwinny.

Zjada ziarna zbóż, nasiona roślin, a także drobne bezkręgowce.

Wyprowadza jeden lub dwa lęgi w ciągu roku. Składanie jaj zaczyna się w maju i trwa do połowy lipca. Samica składa dwa jaja do płaskiego gniazda zbudowanego z patyków. Czas inkubacji jest krótki, bo trwa zaledwie 13-14 dni. Jaja wysiaduje samiec i samica. Pisklęta wymagają po wykluciu ogrzewania. Samica karmi młode ptasim mleczkiem. Po trzech tygodniach młode uzyskują zdolność do lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.

Turkawka jest najmniejszym krajowym gołębiem.