PL

Sierpówka, synogarlica turecka

Sierpówka, synogarlica turecka (Streptopelia decaocto) to rodzimy ptak z rodziny gołębi, mniejszy od gołębia domowego. Upierzenie brązowo-popielate, od spodu jaśniejsze. Na karku charakterystyczna czarna półobroża z białą obwódką. Ubarwienie samca i samicy jest takie samo.

Sierpówka, synogarlica turecka (Streptopelia decaocto)
Samica sierpówki © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Europa, południowa Azja, niektóre obszary Afryki i Australii. Gatunek introdukowany w Japonii. Lubi miasta, parki, aleje, wsie. Jest to gatunek osiadły. Zostaje u nas nawet podczas ostrej zimy.

Jest typowym gatunkiem synantropijnym. Lubi drzewa szpilkowe, które służą za noclegowisko i miejsce lęgu. Nie odbywa regularnych migracji. Nie wyróżnia się charakterystycznym lotem. W wielu przypadkach to jedyny gołąb, jakiego można obserwować w zimie.

Sierpówki dorastają do 29-34 cm długości ciał. Długość ogona wynosi do 14,5 cm. Rozpiętość skrzydeł wynosi 47-55 cm, a ciężar od 150 do 220 g.

Sierpówka zjada nasiona, ziarnem, roślinne resztki pokarmu ludzkiego.

Wyprowadza zwykle 2-4 lęgi w roku (rzadziej nawet 6). Gniazdo to platforma utworzona z patyków na drzewie w bliskiej odległości od budynków. Samica składa najczęściej w marcu-kwietniu, sierpniu i wrześniu 2 białe jaja. Wysiadywanie trwa do 15 dni. Młode (rzekome gniazdowniki) są w gnieździe przez 20 dni. Są karmione mleczkiem ptasim.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Ptak ten podlega ścisłej ochronie gatunkowej.

Znane są przypadki gniazdowania zimą.

W Europie pierwszy raz zaobserwowano sierpówkę w 1835 roku, w Polsce w 1943 roku.