Wyraki

Wyraki, tarsjusze (Tarsiidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 4 gatunki w 1 rodzaju. W Polsce brak przedstawicieli wyraków w środowisku naturalnym. Niegdyś zaliczano je do małpiatek.

Ich cechą charakterystyczną jest znaczne wydłużenie stępu, niezwykle zwrotna głowa, którą mogą obracać o kąt półpełny. To zwierzęta z dużymi oczami i uszami. Czaszka jednego z gatunków jest szersza niż dłuższa.

Wyrak upiórWyrak upiór

Tarsius spectrum

Wyrak upiór to ssak z rodziny wyraków. Ma bardzo dużą głowę w porównaniu do reszty ciała, ogromne oczy o średnicy 1,6 cm. Ma największe oczy w stosunku do reszty ciała ze wszystkich ssaków.

• Wyrak sundajsk (Tarsius bancanus)
  • Tarsius dentatus
  • Tarsius lariang
  • Tarsius pelengensis
  • Tarsius pumilus
  • Tarsius sangirensis
  • Tarsius syrichta
  • Tarsius tarsier
  • Tarsius tumpara
  • Tarsius wallacei

Obszar występowania to południowo-wschodnia Azja, Filipiny, Archipelag Sundajski. Ich środowiskiem naturalnym jest dżungla.

Wyraki żyją w parach. Prowadzą nocny i nadrzewny tryb życia.

Zjadają owady, jaszczurki, inne małe bezkręgowce. To jedyna grupa naczelnych w całości prowadząca drapieżny tryb życia.

Inna nazwa wyraka to tarsjusz.