PL

Zausznik

Zausznik (Podiceps nigricollis) to ptak z rodziny perkozów, występujący także w naszym kraju. W szacie godowej (na zdjęciu poniżej) zausznik ma czarną głowę i szyję, a od oka za uszy wychodzą promieniście złotawe pióra. Grzbiet jest czarny, spod biały, boki ciała brunatne. W szacie spoczynkowej jest czarno-biały. Wierzch głowy jest czarny, a od oka w dół - biały. Grzbiet jest ciemny, szyja z tyłu także, ale z przodu jest szara. Dziób wydaje się zagięty ku górze. Ogon jest zredukowany.

Zausznik(Podiceps nigricollis)
© Steve Byland - Fotolia.com

Występuje w Europie, Azji i Afryce. Jest mało licznym ptakiem lęgowym w Polsce. Na północy kraju występuje rzadziej. Poza lęgami można go obserwować w zatokach morskich.

Na zimę zwykle wędruje na zachód i południe Europy lub do Afryki.

Zjadają wodne owady oraz ich larwy, mięczaki, rozwielitki, rzadko ryby i płazy.

Gniazduje na płytkich, porośniętych roślinnością stawach i jeziorach, nierzadko w pobliżu kolonii lęgowych mew śmieszek. Gniazdo jest pływającą na wodzie platformą. W Polsce lęgowiska są nieregularne i potrafią zanikać lub się nagle pojawiać. Ptaki te chętnie gniazdują w koloniach nawet do 100 par, co stanowi wyjątek w tej rodzinie. Wyprowadza 1 lęg w roku. Samica składa zwykle 3-4 jaja w maju-czerwcu. Okres inkubacji wynosi 20-21 dni. Wysiadują samiec i samica. Pisklęta tuż po wykluciu opuszczają gniazdo, ale wspinają się na grzbiet rodziców i tam spędzają pierwsze tygodnie.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten znajduje się pod ścisłą ochroną w Polsce.

To jedyny perkoz zakładający kolonie lęgowe.