PL

Perkoz rogaty

Perkoz rogaty (Podiceps auritus) to ptak z rodziny perkozów, podobny do zausznika, ale większy od niego i nie ma wysklepionego czoła. W szacie godowej perkoz rogaty ma po bokach głowy dwa pęki pomarańczowych piór, biegnących od oka do tyłu. Ciało z wierzchu, kark, część szyi i głowa są czarne, reszta, oprócz białego spodu, są rdzawe. W szacie spoczynkowej policzki i gardło są białe.

Perkoz rogaty(Podiceps auritus)
© belgerdy - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie, Azji oraz Ameryce Północnej. W Polsce można go zobaczyć podczas migracji i nielicznie na zimowisku na Bałtyku. To generalnie ptak rejonów północnych. Wiosną i latem przebywa na stawach i jeziorach, na zimę przenosi się na wybrzeże morza, a także nad większe zbiorniki wodne w głębi lądu, które zimą nie zamarzają.

Ptak ten tylko wyjątkowo tworzy niewielkie grupy. Pod wodą może przebywać do 3 minut i zanurkować na głębokość nawet 25 m.

Zjada małe ryby i owady oraz ich larwy. Dietę uzupełnia innymi bezkręgowcami oraz pokarmem pochodzenia roślinnego.

Ptak ten odbywa piękne tańce godowe. Jest monogamiczny. Wyprowadza jeden, rzadko dwa lęgi w roku. Gniazdo jest budowane przez samca i samicę. Jest to platforma zbudowana z roślin. Samica składa od 4 do 5 jaj, wyjątkowo do 7 w okresie od maja do lipca. Inkubacja trwa 22-25 dni. Po 5-6 tygodniach pisklęta są już zdolne do lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten jest objęty ochroną ścisłą.