Perkoz dwuczuby (Podiceps cristatus)
© Arnaud LATHUILLE - Fotolia.com

Perkoz dwuczuby

Perkoz dwuczuby (Podiceps cristatus) ma charakterystyczną sylwetkę. Szyja jest długa, biała, na głowie dwa ciemnobrązowe czuby oraz ciemne bokobrody w szacie godowej. Wierzch ciała ciemnobrązowy, boki jaśniejsze, pierś jest biała.

Europa, środkowa część Azji, południowa Afryka, południowa Australia, Nowa Zelandia. W Polsce jest średniolicznym ptakiem lęgowym. Zamieszkuje jeziora i stawy z pasem szuwarów przybrzeżnych, rzadko wolno płynące rzeki. Zimą pojawia się nad brzegami mórz.

Jest ptakiem wędrownym. Do Polski przylatuje w marcu i kwietniu, odlatuje od sierpnia i września, aż do grudnia. Czasem pojedyncze osobniki zimują w naszym kraju.

Pokarm zdobywa nurkując. Żywi się małymi rybami, owadami wodnymi i ich larwami, skorupiakami, mięczakami, kijankami, żabami, w małej ilości roślinnością wodną.

Toki są piękne. Charakterystyczny jest taniec pingwinów. Para perkozów ustawia się naprzeciw siebie i wynurza się w częściowo wyprostowanej pozie, dotykając piersiami. Gniazdo budowane jest na wodzie. Samica składa 3-6 jaj od końca kwietnia do lipca. Zaraz po złożeniu jaja są białe, jakby pokryte wapnem. Z biegiem czasu stają się brunatne i nakrapiane. Wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Wysiadują oboje rodzice przez 25-29 dni. Pisklęta są zagniazdownikami. Pod opieką rodziców pozostają przez 10-11 tygodni, przez pierwsze 3 tygodnie przebywają na grzbiecie rodzica.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest to gatunek objęty ochroną gatunkową.

Perkoz dwuczuby to nasz największy perkoz.

Perkoz dwuczuby jada własne pióra i karmi nimi młode.