Zielonka ukośnica (Pseudoips prasinana)
© gradt - stock.adobe.com

Zielonka ukośnica

Zielonka ukośnica (Pseudoips prasinana) to gatunek nocnego motyla z rodziny rezeliowatych. Samica rożni się od samca ubawieniem skrzydeł drugiej pary. Na zielonych skrzydłach pierwszej pary widać dwie ukośne i jasne przepaski, czasem widoczna jest też trzecia, bledsza przepaska na końcu skrzydeł. Strzępina biała, czasem czerwonawa. Druga para skrzydeł u samców jest żółtopomarańczowa, u samicy biała. Odnóża są czerwonawe z wierzchu i jasne od spodu. Samiec ma odwłok żółtopomarańczowy, samica zaś żółty u nasady i białozielony w dalszej części.

Motyl ten występuje w Europie i Azji. W Polsce gatunek występuje w całym kraju poza rejonem Tatr. Zasiedla lasy liściaste i mieszane.

Okres lotu trwa od maja do czerwca.

Rozpiętość skrzydeł wynosi 34-41 mm.

Gąsienica żeruje najczęściej na bukach i dębach, czasem na brzozie, leszczynie i innych drzewach i krzewach.

Występuje tylko jedno pokolenie w ciągu roku (rzadko dwa).