(Discotrema monogrammum)
© anemone - stock.adobe.com

Discotrema monogrammum

Discotrema monogrammum to gatunek niewielkiej, morskiej ryby z rodziny grotnikowatych. Ubarwienie jasnobrązowe z pojedynczym, białym lub żółtym, podłużnym pasem z boku ciała. Gatunek ten wyodrębniono z niegdyś monotypowego rodzaju Discotrema. Discotrema monogrammum opisano z okazów pobranych od liliowców w Papui Nowej Gwinei i Indonezji. Okazy te uważano za kolorową formę D. crinophilum. Oba gatunki mają pojedynczy, biały lub jasnożółty pasek boczny, podczas gdy D. crinophilum ma również biały pas środkowo-grzbietowy. Badania DNA wykazały, że D. crinophilum i D. monogrammum są odrębnymi liniami. Trzeci gatunek z tego rodzaju Discotrema zonatum, który ma nieregularne ciemne słupki po bokach ciała jest opisany na podstawie zaledwie jednego okazu z Fidżi.

Gatunek ten zasiedla wody Indonezji i północno-wschodnie wybrzeże Australii.

Ryba ta związana jest z liliowcami.