Kardynałkowate, apogonowate

Kardynałkowate, apogonowate (Apogonidae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych z rzędu okoniokształtnych, do której zaliczamy około 200 gatunków ryb, skupionych w 23 rodzajach. W Polsce nie występują żadne gatunki ryb z tej rodziny.

Wszystkie ryby z tej rodziny mają charakterystyczny owalny kształt ciała i wydłużony trzon ogonowy, dużą głowę i paszczę, dwie płetwy grzbietowe. W płetwie odbytowej znajdują się dwa kolce. Najczęstsze ubarwienie to kolor czerwonawy. Niektóre mają piękne wzory na ciele.

Apogon compressusApogon compressus

Apogon compressus

Apogon compressus to gatunek morskiej ryby z rodziny kardynałkowatych. Od głowy po nasadę ogona biegną brązowe pasy, złożone po części z plamek. Tło blade.

Apogon fleurieuApogon fleurieu

Apogon fleurieu

Apogon fleurieu to gatunek morskiej ryby z rodziny apogonowatych. Ubarwienie pomarańczowe z ciemną przepaską u nasady płetwy ogonowej. Od pyska przez oko biegną niebieskie linie.

Apogon notatusApogon notatus

Apogon notatus

Apogon notatus to gatunek ryby morskiej z rodziny apogonowatych. Płetwy prześwitujące, ubarwienie różowo-żółtawe. U nasady ogona i w górnej części ciała nad głową ciemna plamka.

Apogon sealeiApogon sealei

Apogon sealei

Apogon sealei to gatunek ryby z rodziny kardynałkowatych. Ciało bocznie spłaszczone, żółte. Od nasady nosa przez wierzch ciała biegną dwie czerwone linie. Kolejna czerwona linia biegnie od skrzeli do nasady ogona z boku ciała.

ApogonApogon

Apogon imberbis

Apogon (Apogon imberbis) to gatunek morskiej ryby z rodziny apogonowatych. Ubarwienie żółtopomarańczowe z ciemniejszą przepaską biegnącą przez oko i dwoma jasnymi kreskami na oku.

Apogon kardynałApogon kardynał

Pterapogon kauderni

Apogon kardynał (Pterapogon kauderni) to ryba z rodziny kardynałkowatych. Ma charakterystyczny kształt ciała w formie paletki z mocno wydłużonymi wszystkimi płetwami.

Apogon piżamkaApogon piżamka

Sphaeramia nematoptera

Apogon piżamka, apogon piżamowy (Sphaeramia nematoptera) to ryba z rodziny kardynałkowatych z groszkowym deseniem na ciele. Występują dwie płetwy grzbietowe. W płetwie odbytowej znajdują się dwa kolce.

Apogon półpasiastyApogon półpasiasty

Apogon semilineatus

Apogon półpasiasty (Apogon notatus) to gatunek ryby morskiej z rodziny apogonowatych. Płetwy prześwitujące, ubarwienie różowo-pomarańczowe. U nasady ogona ciemna plamka. Od pyszczka przez oko i wyżej biegną ciemniejsze paski

• Apogon amboinensis
  • Phaeoptyx pigmentaria
  • Phaeoptyx xenus
  • Taeniamia buruensis
  • Zapogon evermanni

Ryby te zamieszkują ciepłe wody słone, pływają pośród raf koralowych, najczęściej w lagunach. Niektóre gatunki wpływają do rzek, niewiele gatunków to ryby typowo słodkowodne. Są obecne w Pacyfiku, Oceanie Indyjskim, Atlantyku, także w Morzu Śródziemnym.

To ryby o nocnej aktywności.

Osiągają zwykle długość ciała do 10 cm, rzadko do 20 cm. U wybranych gatunków występuje narząd bioluminescencyjny z bakteriami, które stanowią źródło światła.

Dość często samiec przechowuje ikrę w jamie gębowej.

Podstawą ich diety jest zooplankton i bezkręgowce.

Czy ryby śpią?

Ryby nie zamykają oczu. Czy zatem zapadają w sen? Jak ryby śpią? Kiedy i skąd wiadomo, że zapadły w sen?