PL

Bocian czarny

Bocian czarny (Ciconia nigra) to duży, rodzimy ptak o czarnym, metalizującym upierzeniu, za wyjątkiem białego spodu. Nogi oraz dziób są czerwonawe. Jest rzadkim ptakiem lęgowym w naszym kraju. Jest chroniony, chronione są też jego stanowiska lęgowe w promieniu 500 m od gniazda.

Bocian czarny (Ciconia nigra)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Europa wschodnia i środkowa (także w Polsce), Azja. Zamieszkuje rozległe lasy ze zbiornikami wodnymi, bagna, łąki, brzegi rzek w dolinach. Jest obecny na nizinach i w górach - na terenie całego kraju. Największa jego liczebność występuje na wschodzie Polski.

Bocian czarny żeruje w głębszej wodzie niż bocian biały. Jest ptakiem wędrownym. Przylatuje pod koniec marca i kwietniu, odlatuje od końca sierpnia do początku października. Zimuje w południowej i wschodniej Afryce. Bociany szybują w powietrzu.

Bocian czarny jest nieznacznie mniejszy od swojego kuzyna - bociana białego. rozpiętość skrzydeł wynosi do 205 cm. Waga wynosi około 3 kg, choć zdarzają się osobniki o masie 4,4 kg.

Zjada wodne owady, ryby, żaby i traszki.

Gniazdo buduje na wysokim drzewie, czasem na wysokich skałach. Jedno zniesienie w roku. Samica składa od połowy kwietnia do połowy maja 3-5 jaj (rzadko 2-6), które wysiaduje przez 30-40 dni. Pisklęta pozostają w gnieździe przez 62-69 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest to ptak chroniony.

Czy bocian czarny jest pod ochroną?

Tak. Bocian czarny w Polsce podlega ochronie ścisłej, a wokół miejsc rozrodu są wyznaczone strefy ochrony. Gniazdo bociana czarnego jest chronione w promieniu 500 m. Gatunek ten wymaga czynnej ochrony.

Ile jest w Polsce bocianów czarnych?

Szacunki liczebności tego gatunku mówią o około 2000 par lęgowych.