logo

Bocianowate

Bocianowate (Ciconiidae) to rodzina ptaków z rzędu brodzących. Rodzina ta liczy dziś 6 rodzajów i 19 gatunków. W Polsce żyją 2 gatunki z tej rodziny ptaków.

W rodzinie bocianowatych wyróżniamy dwa plemiona:

• bociany właściwe (Ciconiini), są tu bociany, żabiru, marabuty (13 gatunków),
  • bociany leśne (Mycteriini), zaliczamy tu dławigady i kleszczaki (6 gatunków).

Bocianowate mają długie nogi i dziób, krępą budowę ciała. Ogon jest krótki, skrzydła długie i szerokie. Dzioby bocianów są proste, dławigady mają dzioby zakrzywione w dół, kleszczaki mają dzioby przystosowane do oprawiania dużych ślimaków. Ubarwienie, najczęściej czarno-białe, jest jednakowe u obu płci. Dławigady, żabiru amerykański i marabuty mają nieopierzone głowy. Samce są zwykle nieco większe od samic.

Bocian białyBocian biały PL Lęgowy Średnio liczny  !

Ciconia ciconia

Bocian biały to dość duży ptak gniazdujący w pobliżu naszych osiedli. Jeden z najlepiej rozpoznawalnych ptaków w Polsce. Długi dziób i bogi są czerwone. Młode ptaki mają ciemny dziób. Samiec i samica są tej samej wielkości.

Bocian czarnyBocian czarny PL Lęgowy Bardzo nieliczny  !

Ciconia nigra

Bocian czarny to bardzo rzadki w Polsce ptak lęgowy z rodziny bocianowatych o czarno-białym upierzeniu. Żeruje w głębszej wodzie niż bocian biały. Jest ptakiem wędrownym. Gniazdo buduje na wysokim drzewie, czasem na wysokich skałach.

Bocian białobrzuchyBocian białobrzuchy

Ciconia abdimii

Bocian białobrzuchy (Ciconia abdimii) to gatunek ptaka z rodziny bocianowatych. Upierzenie czarne poza białym spodem. Przy oku czerwona plama, od nasady dzioba do otworów usznych niebieski obszar.

Bocian białoszyiBocian białoszyi

Ciconia episcopus

Bocian białoszyi (Ciconia episcopus) to gatunek ptaka z rodziny bocianowatych. Grzbiet i skrzydła ciemnobrązowe lub czarne, opalizujące. Spód, szyja i część głowy białe.

Bocian czarnodziobyBocian czarnodzioby

Ciconia boyciana

Bocian czarnodzioby (Ciconia boyciana) to gatunek bociana, podobny do naszego rodzimego bociana białego, od którego odróżnia go przede wszystkim ciemny dziób i czerwona obrączka wokół oczu.

Bocian garbatyBocian garbaty

Ciconia stormi

Bocian garbaty (Ciconia stormi) to gatunek ptaka z rodziny bocianowatych. Upierzenie czarno-białe. Nogi i dziób są czerwonawe. Wokół oczu żółta otoczka. Na głowie czarna czapeczka.

Bocian sinodziobyBocian sinodzioby

Ciconia maguari

Bocian sinodzioby (Ciconia maguari) to gatunek braka brodzącego z rodziny bocianowatych. Upierzenie biało-czarne z rdzawym nalotem na głowie, szyi i piersi. Wokół żółtych oczu czerwony obszar.

Dławigad amerykańskiDławigad amerykański

Mycteria americana

Dławigad amerykański (Mycteria americana) to gatunek ptaka z rodziny bocianowatych. Solidnej budowy, szary dziób jest zakrzywiony na końcu. Upierzenie białe z czarnym ogonem i lotkami pierwszorzędowymi. Głowa nieopierzona, szara.

Dławigad indyjskiDławigad indyjski

Mycteria leucocephala

Dławigad indyjski (Mycteria leucocephala) to gatunek ptaka z rodziny bocianowatych. Ma w przeważającej części białe upierzenie z różowymi elementami na ogonie. Skóra na głowie i podgardlu różowa. To ptak częściowo wędrowny. Zakłada bardzo duże kolonie.

Dławigad malajskiDławigad malajski

Mycteria cinerea

Dławigad malajski (Mycteria cinerea) to gatunek ptaka z rodziny bocianowatych. Upierzenie białe z ciemnym ogonem i lotkami. Dziób żółty, głowa pomarańczowa, bez piór. Nogi różowe.

Kleszczak azjatyckiKleszczak azjatycki

Anastomus oscitans

Kleszczak azjatycki (Anastomus oscitans) to gatunek ptaka z rodziny bocianowatych. Samiec jest podobny do samicy, Ubarwienie czarno-białe lub saro-czarne. Lotki i ogon są czarne. W szacie godowej upierzenie bardziej kontrastowe.

Kleszczak, kleszczak afrykańskiKleszczak, kleszczak afrykański

Anastomus lamelligerus

Kleszczak, kleszczak afrykański (Anastomus lamelligerus) to gatunek ptaka z rodziny bocianowatych. Cechą gatunkową jest budowa dzioba, którego połowy stykają się tylko u nasady i na końcu. Można go spotkać nad brzegami lagun, zalewów, jezior w Afryce włącz

Marabut afrykańskiMarabut afrykański

Leptoptilos crumeniferus

Marabut to duży ptak afrykański z rodziny bocianów. Szyja i głowa nie są upierzone. Na przodzie szyi występuje wydłużona kieszeń ze skóry zabarwionej różowo. Wierzch ciała ciemny z zielonym połyskiem, spód jest biały.

Marabut indyjskiMarabut indyjski

Leptoptilos dubius

Marabut indyjski (Leptoptilos dubius) to gatunek dużego ptaka z rodziny bocianowatych. Upierzenie z wierzchu ciemnozielone z metalicznym połyskiem, spód białawy. Głowa i szyja są pozbawione piór, żółtawe, pomarańczowe.

Marabut jawajskiMarabut jawajski

Leptoptilos javanicus

Marabut jawajski (Leptoptilos javanicus) to gatunek ptaka z rodziny bocianowatych. Wierzch jest czarny, spód biały. Szyja żółtawa, długa. Dziób silny, długi.

Żabiru afrykańskiŻabiru afrykański

Ephippiorhynchus senegalensis

Żabiru afrykański (Ephippiorhynchus senegalensis) to afrykański gatunek ptaka z rodziny bocianowatych. Ptak ten ma czarno-białe upierzenie. Czarna jest głowa i szyja oraz skrzydła. Dziób jest długi, mocny, czerwony, a w jego środku znajduje się czarna prz

Żabiru amerykańskiŻabiru amerykański

Jabiru mycteria

Żabiru amerykański (Jabiru mycteria) to ptak z rodziny bocianowatych. Głowa i szyja żabiru amerykańskiego są pozbawione piór. Mają kruczo czarne ubarwienie, nasada szyi jest czerwona, pomarszczona.

Żabiru czerwononogiŻabiru czerwononogi

Ephippiorhynchus asiaticus

Żabiru czerwononogi (Ephippiorhynchus asiaticus) to gatunek ptaka z rodziny bocianowatych. Upierzenie czarno-białe. Głowa i szyja mają ponadto metaliczny połysk. Dziób czarny. Nogi są czerwone.

Bocianowate żyją na całym świecie w strefie tropików i umiarkowanego klimatu. Większość z nich występuje w Afryce i południowej Azji.

Poniższa tabela zawiera dane na temat występowania opisanych tu gatunków z tej rodziny na różnych kontynentach. Jeżeli jeden gatunek występuje na kilku kontynentach, to jest ujęty we wszystkich tych miejscach.

KontynentLiczba gatunków
Europa2
Azja11
Afryka6
Ameryka Północna2
Ameryka Południowa3
Australia1
Antarktyda0

Są dobrymi lotnikami. Szybują w powietrzu z wyciągniętymi nogami i szyją. Poruszają się majestatycznie. Bociany żerują samotnie lub w małych grupach, w stada gromadzą się gdy jest dużo pożywienia.

Gniazda budują wysoko na drzewach. Zwykle jest to duża konstrukcja z patyków. W zniesieniu do 6-7 białych jaj. Wysiadywanie trwa 29-38 dni. Młodymi opiekuje się samiec i samica. Pisklęta są gniazdownikami.

Zjadają pokarm pochodzenia zwierzęcego: ryby, gady i płazy, szarańczaki i inne bezkręgowce.

Bocian garbaty, czarnodzioby i marabut indyjski są zagrożone, marabut jawajski i dławigad malajski narażony na wyginięcie.

Bocianowate są nierzadko symbolami w kulturach i religiach świata. Dla przykładu bocian biały jest symbolem pielgrzymki i ciągłości życia. W legendach to bocian biały przynosi ludziom dzieci.

Bocian biały: Bociany białe przylatują do kraju. Najpierw przylatują samce. Maksimum przylotów przypada na połowę marca.
          Bocian biały: Samica bociana białego składa jaja.
           Bocian biały: Z początkiem miesiąca młode bociany usamodzielniają się. Zbierają się też w stada.
          Bocian biały: Bociany białe odlatują na zimowiska.
          Bocian czarny: Bocian czarny przylatuje do Polski.
          Bocian czarny: Samica bociana czarnego składa jaja.
         Bocian czarny: Bocian czarny odlatuje na zimowiska.