Bocja wspaniała

Bocja wspaniała (Chromobotia macracanthus) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny piskorzowatych. Cechą charakterystyczną dla tego gatunku są trzy poprzeczne i szerokie, czarne pasy na żółtawo-pomarańczowym ciele. Wokół pyska występują wąsy. Płetwa ogonowa jest wcięta. Brak dymorfizmu płciowego.

Bocja wspaniała(Chromobotia macracanthus)
© zingiber - Fotolia.com

Ryba ta w naturalnym środowisku występuje na Sumatrze i Borneo w Azji. Można ją spotkać w jeziorach i na terenach zalewowych.

Prowadzi stadny tryb życia. Jest także aktywna w nocy. Ryba ta potrafi wydawać dźwięki.

Osiąga rozmiary maksymalne 20-30 cm długości ciała, choć w hodowlach akwarystycznych nie przekracza 20 cm. Pod okiem znajduje się mały kolec.

Bocja jest wszystkożerna. To smakosz ślimaków.

To często spotykana ryba akwariowa. Trzymana jest w niewielkich grupach.

akwarium

Hodowla - informacje dla akwarystów

Informacje ogólne o gatunku: To stadna ryba, więc trzymamy w akwarium minimum 5 osobników. Jest ruchliwa i skoczna. Nie przejawia zbytniej agresywności. Nie znosi chemikaliów i podwyższonego poziomu związków azotu w wodzie. Podatna na choroby.

Rodzaj akwarium i wyposażenie: Dla 5 osobników konieczne duże akwarium o pojemności minimalnej 250 litrów. Budujemy wiele kryjówek. Sadzimy rośliny twardolistne. Stosujemy podłoże piaskowe lub żwirkowe. Dno często odmulamy. Stosujemy wydajną filtrację. Raz w tygodniu podmieniamy do 30% wody.

Inne warunki chowu: Woda o twardości około 12 °n i odczynie pH 6,5-7.

Temperatura: 26-29 °C.

Pokarm: Wszystkożerna, w diecie konieczna karma roślinna.

Rozmnażanie: Rozród w akwarium bardzo trudny, praktycznie nie spotykany.