PL

Cierniówka

Cierniówka (Sylvia communis ) to niewielki ptak z rodziny pokrzewkowatych, mniejszy od wróbla. Upierzenie szare z wierzchu oraz na głowie, rudawe na skrzydłach, spód biały. Samiec ma lekko różowy nalot na piersi. Ogon dość długi.

Cierniówka (Sylvia communis)

Ptak ten występuje niemalże w całej Europie, Azji Mniejszej, Azji. Zimuje w Afryce i Azji. Lubi zadrzewienia, zakrzewienia pośród łąk i pól.

To ptak wędrowny. Przylatuje do nas pod koniec kwietnia (aż do połowy maja). Odloty zaczynają się w sierpniu i na początku września.

Cierniówka dorasta do 14 cm długości ciała. Długość skrzydła osiąga 7,8 cm. Ma masę 15 g.

Pokrzewka cierniówka poluje na owady, a jesienią zbiera jagody.

Gniazdo luźne, budowane nisko nad ziemią, zwykle w gęstym krzaku. Budulec stanową łodygi traw i liście traw. Przystępuje do 1-2 lęgów w ciągu roku w okresie od połowy maja do końca czerwca. Samica znosi 4-6 jaj. Przez dwa tygodnie jaja wysiaduje samiec i samica na zmianę. Po kolejnych dwóch tygodniach młode opuszczają gniazdo.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie. Jest u nas licznym ptakiem lęgowym.