PL

Piegża

Piegża (Sylvia curruca) to najmniejszy przedstawiciel pokrzewkowatych w Polsce. Wierzch jest szarobrunatny, głowa z góry jest szara, na gardle biała. Spód jest białawy. Brak dymorfizmu płciowego. Jest bardzo podobna do cierniówki.

Piegża (Sylvia curruca)
© Ornitolog82 - Fotolia.com

Ptak ten gniazduje w Europie i Azji. Zimuje w Afryce oraz w południowej części Azji. W Polsce piegża jest spotykana na teranie całego kraju. Pojawia się nierzadko w pobliżu ludzkich osiedli. Lubi gęste krzaki i zarośla. Zasiedla skraje lasów, zadrzewienia, parki, ogrody.

Piegża to ptak wędrowny. Chętnie tworzy niewielkie grupy, także z innymi gatunkami ptaków. Prowadzi skryty tryb życia.

Poluje na owady. Latem i jesienią zjada także owoce roślin.

W ciągu roku wyprowadza 1-2 lęgi. Gniazdo w gęstych krzakach zaczyna budować samiec, samica pomaga mu na późniejszym etapie. Budulcem są łodygi roślin i trawy. Samica składa od 4 do 6 (7) jaj. Ich wysiadywaniem i karmieniem piskląt zajmuje się samiec i samica. Okres inkubacji trwa 10-14 dni. Po 10-15 dniach od wyklucia młode stają się lotne.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce gatunek ten podlega ochronie ścisłej.

To nasz najmniejszy przedstawiciel rodziny pokrzewkowatych.