PL

Jarzębatka

Jarzębatka (Sylvia nisoria) to gatunek ptaka z rodziny pokrzewkowatych. Wierzch jest szarawy, spód biały z delikatnymi prążkami w kształcie półksiężyców. Dorosłe osobniki mają żółtą tęczówkę.

Jarzębatka (Sylvia nisoria)
© Ornitolog82 - Fotolia.com

Ptak ten przebywa pośród zadrzewień śródpolnych, w młodnikach i na skrajach lasów liściastych. Jest obecna w Europie, Azji, gdzie gniazduje. Zimuje w Afryce. U nas jest ptakiem nielicznym.

To ptak wędrowny. Przyloty w końcu kwietnia i w maju, odloty przypadają na końcówkę sierpnia i na początek września.

Jarzębatka osiąga 16 cm długości ciała i 25 g ciężaru.

Poluje na owady. W okresie jesiennym zjada jagody.

Budulcem gniazda są łodygi roślin zielnych. Wyściółkę stanowią butwiejące liście. Gniazdo umieszczone jest nisko nad ziemią w krzakach lub w trawie. Samica raz w roku w maju lub w czerwcu składa 4-6 jaj, które wysiaduje samica i samiec przez dwa tygodnie. Po 14-16 młode opuszczają gniazdo.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce gatunek ten podlega ochronie ścisłej.

To największa nasza pokrzewka.