Dwuczuby

Dwuczuby, kariamy (Cariamidae) to rodzina ptaków z rzędu żurawiowatych. Rodzina ta liczy dziś 2 rodzaje i 2 gatunki.

Mają długie nogi oraz szyję. Na głowie czub, u jednego z gatunków czub jest rozdwojony. Skrzydła są zaokrąglone, ogon długi. Upierzenie jest szare.

Kariama czerwononogaKariama czerwononoga

Cariama cristata

Kariama to duży ptak z rodziny dwuczubów o wysokich, czerwonobrązowych nogach. Podczas ucieczki biegnie ze spuszczoną głową. Żyje w parach lub niewielkich grupach. Noce spędza na drzewach. Niechętnie lata, świetnie biega.

• Kariamka czarnonoga (Chunga burmeisteri)

Zamieszkują Amerykę Południową. Preferują suche środowiska o luźnym zadrzewieniu, obszary trawiaste.

Szybko biegają. Są to ptaki naziemne. Prowadzą dzienny tryb życia. Są bardzo płochliwe. Pary lęgowe trzymają się z dala od siebie, stąd wniosek iż przejawiają zachowania terytorialne.

Gniazdo z gałązek kariamy zakładają na krzewie lub niskim drzewie na wysokości do 3 m nad ziemią. Samica składa 2-3 jaja, które wysiaduje przez 24-30 dni. Pisklętami opiekują się oboje rodzice.

Są wszystkożerne. Zjadają drobne zwierzęta takie jak żaby, gady, duże owady, pisklęta, gryzonie, liście, nasiona, dzikie owoce, kukurydzę, fasolę. Polują na młode węże.

Kariamy nie są zagrożone wyginięciem.

Młode osobniki są chwytane przez ludzi i oswajane. Trzymane w zagrodach służą jako zwierzęta ostrzegające przed zagrożeniami.