PL

Dzierzba rudogłowa

Dzierzba rudogłowa, rudogłówka (Lanius senator) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb. Samiec i samica wyglądają podobnie. Czoło, boki głowy, grzbiet, ogon oraz skrzydła są czarne. Spód jest biały. Białe są też barkówki i lusterko na skrzydle. Wierzch głowy i potylica są ciemnorude. Niewielki dziób oraz nogi są czarne. Młode ptaki od spodu mają prążkowanie.

Dzierzba rudogłowa (Lanius senator)

Preferuje otwarte przestrzenie ze skupiskami drzew oraz skraje lasów. Występuje w Europie i Afryce. U nas jest bardzo nielicznym ptakiem lęgowym na południu i wschodzie kraju.

To ptak wędrowny. Przylatuje do nas w kwietniu i maju, a odlatuje w sierpniu i we wrześniu. Lubi przesiadywać na szczycie krzewów.

Ptak ten osiąga długość 19 cm i ciężar ciała około 40 g. Skrzydło ma długość do 10,5 cm.

Poluje na większe owady, czasem na małe kręgowce.

Gniazduje wysoko na drzewie. Budulcem na gniazdo są trawy, zielone części roślin, sierść, pióra, wełna. Samica raz do roku składa na ogół 6 jaj. Okres inkubacji trwa dwa tygodnie. Przez 19-20 dni pisklęta pozostają w gnieździe.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podlega ochronie gatunkowej.