logo

Dzierzby

Dzierzby (Laniidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Rodzina ta liczy dziś 34 gatunki. W Polsce mamy 5, a w Europie 6 gatunków.

Ptaki z tej rodziny charakteryzuje mocny, zgięty na końcu dziób haczykowato. Na szczęce górnej znajduje się występ ("ząb"). Mają krótkie skrzydła, zaokrąglone, długi, schodkowany ogon. Kolorystyka upierzenia czarno-biała, czasem z rdzawymi plamami.

Dzierzba czarnoczelnaDzierzba czarnoczelna PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny  !

Lanius minor

Dzierzba czarnoczelna (Lanius minor) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb, podobny nieco do srokosza, od którego różni się mniejszymi rozmiarami i czarnym upierzeniem czoła. Na skrzydle widoczne jest białe lusterko, a na ogonie białe obszary.

Dzierzba pustynnaDzierzba pustynna PL Zalatujący

Lanius isabellinus

Dzierzba pustynna (Lanius isabellinus) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb, podobny do gąsiorka. Wierzch jest brązowo-szary, spód płowy, ogon rdzawy.

Dzierzba rudogłowaDzierzba rudogłowa PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny

Lanius senator

Dzierzba rudogłowa, rudogłówka (Lanius senator) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb z charakterystyczna rudą plamą na głowie i potylicy. Poluje na większe owady, czasem na małe kręgowce.

GąsiorekGąsiorek PL Lęgowy Średnio liczny  !

Lanius collurio

Gąsiorek jest najliczniejszym przedstawicielem dzierzb w Polsce. U samca kuper i wierzch głowy są popielate, plecy rdzawe, od dzioba do karku przez oczy biegnie gruba, czarna pręga. Maska ta może być mniej wyraźna.

SrokoszSrokosz PL Lęgowy Nieliczny

Lanius excubitor

Srokosz jest największym przedstawicielem dzierzb w Polsce. Przez oczy biegnie czarna maska. Czarny jest też ogon z białym obrzeżem i skrzydła. Na skrzydle znajduje się białe lusterko.

Białoczub białorzytnyBiałoczub białorzytny

Eurocephalus ruppelli

Białoczub białorzytny (Eurocephalus ruppelli) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb. Upierzenie biało-czarno-brązowe. Ciemne są boki głowy od maski, która biegnie przez oko, przez skrzydła po ogon.

Białoczub maskowyBiałoczub maskowy

Eurocephalus anguitimens

Białoczub maskowy (Eurocephalus anguitimens) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb. Upierzenie biało-czarne. Ciemne są boki głowy od maski, która biegnie przez oko, przez skrzydła po ogon.

Dzierzba białoczelnaDzierzba białoczelna

Lanius nubicus

Dzierzba białoczelna (Lanius nubicus) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb. Wierzch szary lub czarny, czoło białe. spód białawy, boki rdzawe. Za okiem czarny pasek.

Dzierzba birmańskaDzierzba birmańska

Lanius collurioides

Dzierzba birmańska (Lanius collurioides) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Wierzch głowy i kark siwe, okolice oczu niemalże czarne, spód białawy, reszta rdzawa.

Dzierzba brązowaDzierzba brązowa

Lanius cristatus

Dzierzba brązowa (Lanius cristatus) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb. Wierzch brązowy, spód żółto-białawy z delikatnym prążkowaniem u samicy. Przez oko biegnie ciemna maska.

Dzierzba kreskowanaDzierzba kreskowana

Lanius corvinus

Dzierzba kreskowana (Lanius corvinus) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb o brązowym upierzeniu z delikatnym kreskowaniem. Spód jasny, nad okiem jaśniejsza, szeroka brew, przez oczy biegnie brązowa maska.

Dzierzba maskowaDzierzba maskowa

Lanius vittatus

Dzierzba maskowa (Lanius vittatus) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb. Wierzch głowy i kark szare gardło białe. wierzch brązowy, spód żółtawy. Skrzydła i ogon czarne z białymi elementami.

Dzierzba sawannowaDzierzba sawannowa

Lanius cabanisi

Dzierzba sawannowa (Lanius cabanisi) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb o czarno-białym upierzeniu, dość długim ogonie.

Dzierzba siwaDzierzba siwa

Lanius ludovicianus

Dzierzba siwa (Lanius ludovicianus) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb. Wierzch siwy, spód biały. Przez oko biegnie czarna maska. Dziób czarny.

Dzierzba śródziemnomorskaDzierzba śródziemnomorska

Lanius meridionalis

Dzierzba śródziemnomorska (Lanius meridionalis) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb podobny do srokosza. Wierzch szary, spód białawy z rdzawym nalotem. Przez oko biegnie ciemna maska.

Dzierzba wschodniaDzierzba wschodnia

Lanius bucephalus

Dzierzba wschodnia (Lanius bucephalus) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb. Ma dużą głowę z czarną maską, biegnącą przez oczy. Upierzenie pomarańczowo-żółtawe z białawymi przejaśnieniami.

Dzierzba zmiennaDzierzba zmienna

Lanius schach

Dzierzba zmienna ma zaokrąglony ogon o dość dużej długości. Przez czoło i oczy biegnie szeroka, czarna maska. Wierzch głowy i tułowia jest szary. Barkówki, spód, cześć brzucha są rdzawe, reszta biaława.

• srokosz północny (Lanius borealis)
  • dzierzba białobarkowa (Lanius collaris)
  • dzierzba żałobna (Lanius dorsalis)
  • dzierzba srokoszowata (Lanius excubitoroides)
  • dzierzba wielka (Lanius giganteus)
  • dzierzba rdzawa (Lanius gubernator)
  • dzierzba epoletowa (Lanius humeralis)
  • dzierzba białoskrzydła (Lanius mackinnoni)
  • dzierzba srokata (Lanius melanoleucus)
  • dzierzba zatokowa (Lanius newtoni)
  • dzierzba rdzawosterna (Lanius phoenicuroides)
  • dzierzba białorzytna (Lanius somalicus)
  • dzierzba rdzawogrzbieta (Lanius souzae)
  • dzierzba klinosterna (Lanius sphenocercus)
  • dzierzba szarogrzbieta (Lanius tephronotus)
  • dzierzba tygrysia (Lanius tigrinus)
  • dzierzba rdzawoboczna (Lanius validirostris)

Zamieszkują Afrykę (tu są najbardziej pospolite), Eurazję, Amerykę Północną. Zamieszkują otwarte tereny. Są to sawanny, tereny rolnicze, rzadkie zadrzewienia, sady, łąki.

Dzierzby zdobycz nabijają na kolce, gałązki, druty, gromadząc w ten sposób zapasy.

Gniazda są otwarte, budowane na drzewie. Samica raz w roku składa 3-7 jaj, które zwykle wysiaduje przez 12-16 dni. Młode pozostają w gnieździe przez 12-20 dni.

Zjadają owady, niektóre gatunki odżywiają się także małymi ssakami, ptakami i gadami.

Dzierzba zatokowa jest krytycznie zagrożona wyginięciem.

Dzierzby mają zwyczaj nabijania zdobyczy na kolec i rozrywania jej. Dotyczy to owadów i kręgowców. W en sposób dzierzby tworzą też swoiste spiżarnie do których wracają regularnie.

Dzierzba czarnoczelna: Na wschodzie kraju pojawia się dzierzba czarnoczelna.
          Dzierzba czarnoczelna: Dzierzba czarnoczelna odlatuje do Afryki.
          Dzierzba rudogłowa: W naszym kraju pojawia się dzierzba rudogłowa.
          Dzierzba rudogłowa: Dzierzba rudogłowa odlatuje z Polski.
          Gąsiorek: Do kraju zaczynają zlatywać dzierzby gąsiorki.
          Gąsiorek: Dzierzby gąsiorki wyprowadzają jedyny lęg w roku.
          Gąsiorek: Dzierzby gąsiorki odlatują do Afryki.
Srokosz: W naszym kraju w tym okresie można obserwować srokosza.
           Srokosz: Samica srokosza składa jaja.