Tamaryna czerwonobrzucha

Tamaryna czerwonobrzucha (Saguinus labiatus) to ssak z rodziny pazurkowców. Ma gęste futerko w kolorze czarnym z czerwoną spodnią częścią ciała, białą plamą na grzbiecie i w okolicach pyska. Ma bardzo długi ogon.

Tamaryna czerwonobrzucha (Saguinus labiatus)

Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Ameryka Południowa. Zamieszkuje lasy na terenach zalewowych i bagnistych.

Żyje w koronach drzew na wysokości 10-32 m nad ziemią. Tworzą grupy od 2 do 16 osobników, w której nie ma jasno zdefiniowanej hierarchii. Samce często zmieniają grupę. Wydają dźwięki przypominające odgłosy ptaków. Porozumiewają się nimi między sobą. Używają do tego celu także mimiki twarzy. Znaczą teren moczem. Śpią w grupach w rozwidleniach gałęzi drzew.

Owoce, owady, żywica, nektar.

Ciąża trwa 140-145 dni. Samica rodzi zazwyczaj 1-2 młode o masie ciała 45 g, które nosi na grzbiecie ojciec. Samica karmi młode przez 2-3 miesiące. Dojrzałość płciową osiągają po 16-20 miesiącach życia.

Wybrane podgatunki:
S. l. labiatus (É. Geoffroy in Humboldt, 1812)
S. l. rufiventer (Gray, 1843)
S. l. thomasi (Goeldi, 1907)

Największy ssak
Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?

• IUCN – Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych, ISSN 2307-8235 https://www.iucnredlist.org