PL

Głowacica

Głowacica (Hucho hucho) to gatunek dużej ryby z rodziny łososiowatych, obecnej w naszych wodach. Ma drobną, zieloną ze stalowym połyskiem, łuskę. Bardzo podobny do głowacicy jest zamieszkujący Wołgę tajmień (Hucho taimen), który ma inną budowę skrzeli. To jedna z największych ryb słodkowodnych świata.

Głowacica (Hucho hucho)
© Tramper2 - Fotolia.com

Do Polski ryba ta została zawleczona z Dunaju, gdzie jest dość liczna. Występuje rzadko w naszych rzekach, najczęściej w Popradzie i Dunajcu. Preferuje rzeki o silnym nurcie.

To samotnik, broniący swojego terytorium. Jest osiadłym gatunkiem.

Długość ciała osiąga nawet 2 m, zwykle jednak do 150 cm. Głowacica może ważyć do 50 kg. Ryba ta bardzo szybko rośnie. W pysku znajdują się mocne zęby.

Poluje na bezkręgowce, w tym owady. Zjada także żaby, inne ryby (głównie karpiowate).

Ryba ta trze się w marcu i kwietniu. W tym czasie ryby te płyną w górę rzeki. Samica kopie płytkie gniazdo, do którego składa ikrę. Okres inkubacji trwa 40 dni.

EN

Gatunek ten jest zagrożony wyginięciem - przypisuje się mu bardzo wysokie ryzyko wymarcia w stanie dzikim w niedalekiej przyszłości. Ma status EN w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Wymiar ochronny dla tego gatunku to 70 cm. Okres ochronny przypada na 1 marca do 31 maja. Tygodniowy limit połowu jest określony na 1 sztukę.

Głowacica może połknąć ofiarę o długości 1/3 długości ciała samej głowacicy!