Łososiowate

Łososiowate to rodzina ryb kostnoszkieletowych z rzędu łososiokształtnych (Salmoniformes). To ryby o smukłej i wrzecionowatej sylwetce. Ciało jest nieznacznie bocznie spłaszczone. Zaliczamy do nich łososie i pstrągi. Ogon nieco rozwidlony.

Płetwy nie są wielkie. Łuski są małe i okrągłe. W paszczy znajdują się ostre zęby. Niektóre gatunki przybierają specyficzną szatę godową, która zasadniczo różni się od normalnego wyglądu (jak u łososia Oncorhynchus nerka).

CzawyczaCzawycza

Oncorhynchus tshawytscha

Czawycza (Oncorhynchus tshawytscha) to gatunek ryby morskiej z rodziny łososiowatych. Jest to największy z łososi, żyjących w Pacyfiku. Ma wrzecionowate ciało o głowie ze szpiczastym zakończeniem.

GłowacicaGłowacica PL

Hucho hucho

Głowacica (Hucho hucho) to gatunek ryby z rodziny łososiowatych. Ma drobną, zieloną ze stalowym połyskiem, łuskę. To jedna z największych ryb słodkowodnych świata. To samotnik, broniący swojego terytorium. Jest osiadłym gatunkiem.

Lipień pospolityLipień pospolity PL

Thymallus thymallus

Lipień (Thymallus thymallus) to rodzimy gatunek ryby z rodziny łososiowatych o charakterystycznej, wysokiej płetwie. Szczęka górna jest nieznacznie dłuższa od dolnej. Na grzbiecie występują nieregularne, czarne plamki.

Łosoś atlantycki, łosoś szlachetnyŁosoś atlantycki, łosoś szlachetny PL

Salmo salar

Łosoś atlantycki to to dość duża ryba drapieżna, żyjąca w dwóch środowiskach, wędrująca w górę rzek na okres tarła. Szpiczasto zakończona głowa jest stosunkowo niewielka. U nasady ogona po stronie grzbietowej znajduje się płetwa tłuszczowa.

Pstrag tęczowy, tęczakPstrag tęczowy, tęczak PL

Oncorhynchus mykiss

Pstrag tęczowy, tęczak (Oncorhynchus mykiss) to gatunek ryby z rodziny łososiowatych. Ma lekko zaostrzony pysk z dużym otworem gębowym. Płetwa grzbietowa na jednej linii z brzusznymi, a płetwa tłuszczowa na jednej linii z płetwą odbytową.

Pstrąg potokowyPstrąg potokowy PL

Salmo trutta m. fario

Pstrąg potokowy (Salmo trutta m. fario) to gatunek ryby z rodziny łososiowatych. To biologiczna odmiana troci, która przystosowana jest do życia w wodach słodkich. Ciało jest bocznie spłaszczone.

Pstrąg źródlanyPstrąg źródlany PL

Salvelinus fontinalis

Pstrąg źródlany (Salvelinus fontinalis) to osiadła odmiana pstrąga potokowego. Ryba ta należy do rodziny łososiowatych. Wzdłuż linii bocznej biegną małe łuski. Ciało jest brązowe lub oliwkowe z czerwonymi lub żółtymi punktami po bokach.

Sieja pospolitaSieja pospolita PL

Coregonus lavaretus

Sieja to gatunek ryby z rodziny łososiowatych. Ma szpiczasty pysk, a szczęka górna jest nieco dłuższa od dolnej, otwór gębowy sięga oczu. Linia boczna jest prosta.

• Tajmień (Hucho taimen)

Ryby te występują w morzach i rzekach prawie całego świata. Większą część swego życia spędzają w wodzie słonej. Do rzek wpływają na tarliska.

Łososie odbywają regularne wędrówki na tarło w górę rzek.

Przewód pokarmowy jest prosty. Przy żołądku znajduje się pojedyncza pętla. Jelito jest krótkie.

Rozmnażanie odbywa się w wodzie słodkiej. Ryby z tej rodziny odbywają dalekie wędrówki w górę rzek na miejsca tarlisk. Młode bezpośrednio po wylęgu albo w krótkim czasie po wylęgu wędrują do morza.

To drapieżcy. Na ogół żerowanie kończy się wraz z podjęciem wędrówki na tarliska. Ryby z tej rodziny zjadają plankton, bezkręgowce, w tym owady lub inne drobne kręgowce.

Wiele łososiowatych to gatunki zagrożone wymarciem.

Wiele łososiowatych ma ogromne znaczenie gospodarcze. Największą rolę w historii rybołówstwa odegrał łosoś atlantycki.