Lipień pospolity

Lipień (Thymallus thymallus) to gatunek ryby z rodziny łososiowatych. Cechą charakterystyczną lipienia jest wysoka płetwa grzbietowa z czerwonymi i czarnymi plamami. Ciało lipienia jest długie, pokryte drobną łuską. Szczęka górna jest nieznacznie dłuższa od dolnej. Ryba ta z wierzchu jest szara z zielonym lub niebieskim odcieniem, spód jest białawy, boki srebrzyste, czasem złotawe. Na grzbiecie występują nieregularne, czarne plamki, u młodych plamy występują też na bokach. Występuje tu dymorfizm płciowy. Samiec jest większy od samicy. Jego płetwy również są większe.

Lipień pospolity (Thymallus thymallus)

© Vladimir Konjushenko - Fotolia.com

Lipień preferuje czyste i zimne wody bogate w tlen. Bardzo rzadko występuje w jeziorach. Jest to ryba spotykana w rzekach prawie całej Europy. Tak zwana "kraina lipienia" zaczyna się w momencie, w którym potok górski zamienia się w niewielką rzekę.

Środowisko

1.35 kg
Preferowane metody wędkarskie
spinning
metoda muchowa
Okres tarła i najlepszych połowów
zobacz kalendarz

Uwaga: szczegółowe zasady połowu, tj. okres ochronny, wymiar, a także limity połowu określają dzierżawcy danego zbiornika wodnego.

Młode osobniki tego gatunku nierzadko zbierają się w ławice. Ryba ta rośnie dość szybko.

Lipienie to drapieżnik. Zjada owady, głównie ich larwy, skorupiaki. Chwyta też owady, które latają nad powierzchnią wody. Zjada też ikrę innych ryb.

Lipień na tarło wybiera rzeki o żwirowym dnie. Tarło przypada na okres od marca do maja. W tym czasie płetwa grzbietowa staje się fioletowa z zielonkawymi prążkami. Samica potrafi złożyć w jednym miocie od dwóch do ośmiu tysięcy ziaren ikry. Wylęg młodych następuje po dwóch-trzech tygodniach. Młode stają się dojrzale płciowo w trzecim, samce czasem w drugim roku życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Wymiar ochronny dla tego gatunku to 30 cm. Okres ochronny trwa od 1 marca do 31 maja.

Ryba po wyjęciu z wody pachnie tymiankiem, stąd jej łacińska nazwa.

Trwa okres rozrodczy lipienia.
         Okres ochronny lipienia.
          Najlepszy okres na połów lipienia.

Ryby anadromiczne
Ryby anadromiczne są to takie ryby, które płyną w górę rzeki pod prąd wody. Najczęściej chodzi o gatunki, które wpływają z morza (słonych wód) do rzek i jezior na tarło.
Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?

• PZW – Polski Związek Wędkarski, PZW https://www.pzw.org.pl