Czawycza (Oncorhynchus tshawytscha)
© Daniel Thornberg - Fotolia.com

Czawycza

Czawycza (Oncorhynchus tshawytscha) to gatunek ryby morskiej z rodziny łososiowatych. Jest to największy z łososi, żyjących w Pacyfiku. Ma wrzecionowate ciało o głowie ze szpiczastym zakończeniem. Pysk wyposażony jest w ostre, zakrzywione zęby. Dziąsła u nasady zębów są czarne. Ciało jest srebrzyste z ciemniejszym grzbietem. Po bokach występują drobne, ciemne plamki. Rzędy plam występują także na płetwach grzbietowych i ogonowej. Na grzbiecie u nasady ogona znajduje się płetwa tłuszczowa.

Większą część życia czawycza spędza w morzu i oceanie. Na tarło odbywa wędrówki w górę rzek. Rozmieszczenie czawyczy ma miejsce od Ameryki Północnej po Kamczatkę. Ryba ta nie występuje tak licznie jak łosoś atlantycki.

To gatunek wędrowny. Na tarlisko może przebyć tysiące kilometrów. Po tarle większość osobników ginie.

To drapieżnik.

Na tarło ryby tego gatunku wędrują z oceanu do ujść rzek, a dalej w górę. Samica ukrywa jaja w dnie. Po odbyciu godów i złożeniu jaj ryby giną.

To największy przedstawiciel rodziny łososiowatych w Pacyfiku. Mięso czawyczy jest bardzo cenione ze względu na smak.