Pstrąg potokowy

Pstrąg porokowy (Salmo trutta m. fario) to gatunek ryby z rodziny łososiowatych. To biologiczna odmiana troci, która przystosowana jest do życia w wodach słodkich. Ciało jest bocznie spłaszczone. Grzbiet ma brunatny lub czarny kolor, boki są żółtawe, spód kremowy. Na ciele widoczne są czarne i czerwone plamki.

Gatunek występuje w Europie, Algierii, Maroku i Azji Mniejszej. Został wprowadzony do rzek Australii, Indii, Afryki, i Ameryki Północnej. W Polsce występuje w górnych dopływach Wisły i Pomorza Zachodniego, rzadziej w Odrze. Ryba ta unika strumieni, w których nie ma brzeżnych kryjówek oraz zróżnicowania głębokości dna.

Prowadzi samotniczy tryb życia. Przejawia zachowania terytorialne.

Długość ciała wynosi około 20-45 cm, a ciężar ciała do 3 kg. W pysku znajdują się zęby w obu szczękach. Rośnie powoli.

Poluje na rożne organizmy wodne, a także na latające owady.

Rozród następuje na jesień, gdy temperatura wody wynosi 2-4 °C. Wylęg ma miejsce dopiero w marcu. Przez pół roku przebywają w okolicy tarlisk.

W Wiśle i dopływach w Sanie i dopływach, Odrze i dopływach wymiar ochronny wynosi 25 cm. Okres ochronny od 1 września do 31 stycznia w Wiśle, Sanie i dopływach, i od 1 września do 31 stycznia w Odrze i dopływach. W pozostałych akwenach od 1 września do 31 grudnia.

Mięso pstrąga potokowego jest bardzo smaczne.

Łososiowate

Ryby anadromiczne

Ryby anadromiczne są to takie ryby, które płyną w górę rzeki pod prąd wody. Najczęściej chodzi o gatunki, które wpływają z morza (słonych wód) do rzek i jezior na tarło.