PL

Głowacz białopłetwy, głowacz pospolity

Głowacz białopłetwy, głowacz pospolity (Cottus gobio) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny głowaczowatych o maczugowatym ciele pozbawionym łusek. Głowa jest szeroka i płaska. Na grzbiecie znajdują się dwie płetwy. Druga płetwa grzbietowa jest nieco podobna do płetwy odbytowej. Płetwy piersiowe mają duże rozmiary. Ryba ta ma brunatne ubarwienie z ciemniejszymi i jaśniejszymi plamami. Płetwy mają jasną barwę. W okresie tarła samiec mocno ciemnieje.

Głowacz białopłetwy, głowacz pospolity (Cottus gobio)
© Serghei Velusceac - Fotolia.com

Preferuje czyste wody o kamienistym lub piaszczystym dnie. Lubi szybki nurt wody. Zasiedla górskie rzeki w krainie pstrąga. Spotykany jest w Europie poza jej południowymi i północnymi krańcami. U nas spotyka się go w rzekach podgórskich i górskich, a także w rzekach nizinnych na ich środkowym odcinku.

Jest aktywny głównie w nocy. Dzień spędza w ukryciu.

Dorasta do 10-15 cm długości ciała. Nie ma pęcherza pławnego.

Poluje na drobną faunę denną, w tym larwy owadów, zjada także ikrę innych ryb.

Tarło odbywa się od lutego do maja. Samica składa pomarańczową ikrę w jamkach. Ikra przykleja się do kamieni. Pilnuje jej samiec. Dojrzałość płciową narybek osiąga w drugim roku życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To szkodnik ikry na tarliskach łososiowatych. W Polsce jest objęty częściową ochroną gatunkową.

Głowacz ten stanowi ważny składnik diety dla pstrągów.