Głowacz białopłetwy, głowacz pospolity

Głowacz białopłetwy, głowacz pospolity (Cottus gobio) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny głowaczowatych o maczugowatym ciele pozbawionym łusek. Głowa jest szeroka i płaska. Na grzbiecie znajdują się dwie płetwy. Druga płetwa grzbietowa jest nieco podobna do płetwy odbytowej. Płetwy piersiowe mają duże rozmiary. Ryba ta ma brunatne ubarwienie z ciemniejszymi i jaśniejszymi plamami. Płetwy mają jasną barwę. W okresie tarła samiec mocno ciemnieje.

Głowacz białopłetwy, głowacz pospolity (Cottus gobio)

© Serghei Velusceac - Fotolia.com

Preferuje czyste wody o kamienistym lub piaszczystym dnie. Lubi szybki nurt wody. Zasiedla górskie rzeki w krainie pstrąga. Spotykany jest w Europie poza jej południowymi i północnymi krańcami. U nas spotyka się go w rzekach podgórskich i górskich, a także w rzekach nizinnych na ich środkowym odcinku.

Środowisko

ryba słodkowodna

Jest aktywny głównie w nocy. Dzień spędza w ukryciu.

Dorasta do 10-15 cm długości ciała. Nie ma pęcherza pławnego.

Poluje na drobną faunę denną, w tym larwy owadów, zjada także ikrę innych ryb.

Tarło odbywa się od lutego do maja. Samica składa pomarańczową ikrę w jamkach. Ikra przykleja się do kamieni. Pilnuje jej samiec. Dojrzałość płciową narybek osiąga w drugim roku życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To szkodnik ikry na tarliskach łososiowatych. W Polsce jest objęty częściową ochroną gatunkową.

Głowacz ten stanowi ważny składnik diety dla pstrągów.

Tarło odbywa głowacz białopłetwy.

Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?