Gwanako, guanako

Gwanako, guanako (Lama guanicoe) to gatunek ssaka z rodziny wielbłądowatych - przodek lamy i alpaki. Guanako ma zgrabny kształt ciała, nieco uniesioną szyję, małą głowę. Ubarwienie płowe z wierzchu, białe od spodu. Sierść jest wełnista.

Gwanako, guanako (Lama guanicoe)
© Eduardo Rivero - Fotolia.com

Zamieszkuje tereny położone wysoko w górach Ameryki Południowej. Zimą schodzi na niziny w pobliże wody.

Prowadzi stadny tryb życia. W stadzie występuje 4-10 samic i jeden samiec. Potrafi biegać z prędkością 50 km/h. Guanako dożywa 20 lat.

Osiąga 1,8-2,25 m długości głowy i tułowia. Ogon ma długość do 25 cm. Wysokość w kłębie - 90-130 cm. Ciężar 60-75 kg.

Zjada trawy.

Gody przypadają na okres od sierpnia do września. Samce toczą walki o samice. Ciąża trwa 320 dni. Samica rodzi zwykle 1 młode. Młode potrafi zaraz po porodzie biegać. Młode żywi się mlekiem matki przez 12 tygodni.

Gwanako łatwo się oswaja. To przodek lamy i alpaki.